Underklädes- och sportbolaget Björn Borg redovisar både ökad omsättning och rörelsevinst under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period året före. Det visar kvartalsrapporten som släpptes under fredagsmorgonen.
Omsättningen steg 5,2 procent till rekordhöga 299,8 miljoner kronor, att jämföra med fjolårskvartalet då omsättningen var 285,1 miljoner kronor. Valutaneutralt blev omsättningen högre med 7,2 procent. Samtidigt minskade försäljningen i jämförbara egna butiker med 5 procent.
”Våra sportkläder fortsätter att driva tillväxt och ökar med 24 procent i kvartalet, vilket utan tvekan är kvartalets främsta framgång. Underkläder är i nivå med föregående år och vårt loungewear-koncept ökar med 57 procent. Väskor växer under kvartalet med 3 procent, medan skoförsäljningen minskar med 5 procent”, kommenterar vd Henrik Bunge, som ger underbetyg för skokategorin under årets nio första månader då den totalt växte med 3 procent jämfört med perioden januari till och med september 2024.