23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Sponsrat innehåll

The LYCRA Company går ALL IN

The LYCRA Company är hemvist för några av världens mest erkända varumärken inom högpresterande fibrer, inklusive LYCRA®, COOLMAX®, THERMOLITE® och LYCRA® T400®.

Tillsammans representerar de en portfölj med mer än 200 fiberinnovationer utformade för att förbättra komfort, hållbarhet och hållbarhet i alla klädkategorier.
Men The LYCRA Company är mycket mer än en innovativ fiberproducent – ​​det är en samarbetspartner som går ALL IN och hjälper designers och varumärken att välja och utveckla rätt fiber- och tygkombinationer för att uppnå den perfekta balansen mellan prestanda, estetik och miljöansvar.

– De flesta konsumenter tänker inte på vad som gör att deras jeans håller formen eller att deras träningskläder andas men designers vet att prestanda beror på vad som är invävt i tyget. Det menar Urban Westlin, Senior Strategic Account Manager på The LYCRA Company Sverige. Han fortsätter:

–När jag träffar kunder vet de flesta vad en stretchfiber är. Men att vi som fiberleverantör supportar designers, alla brands och deras leverantörer med kunskap om hur man använder våra fibrer men också att det blir rätt fibrer, är det få som känner till.

Det är här The LYCRA Companys "ALL IN"-positionering kommer in:
– Det är ett totalt engagemang för att möjliggöra rörelse genom innovation, partnerskap och prestanda, fortsätter Urban. ALL IN förkroppsligar det som utmärker vårt varumärke, att ge kunderna möjlighet att välja rätt fiber för rätt tillämpning, att prototypa tyger och plagg med avancerad sticknings-, färgnings- och efterbehandlingsteknik, att dokumentera prestanda genom intern- och tredjepartstestning samt att utnyttja det globala erkännandet av varumärket inom marknadsföring och konsumentberättelser.

Detta innebär att designers inte bara väljer högpresterande tyger. De får ett team av fiber- och tygexperter som kan hjälpa till att öka innovationstakten, minska utvecklingskostnaderna och öka snabbheten på marknaden, oavsett om det handlar om de tunnast strumpbyxor eller arbetskläder för brandbekämpare.

– För nordiska designers, där kollektioner förväntas kombinera stil, komfort och ansvar, öppnar denna samarbetsmodell nya möjligheter, menar Urban.
Hållbarheten är också invävd i The LYCRA Company. Det har varit en del av deras Planet Agenda sedan 2008, som fokuserar på företagsansvar, tillverkningskvalitet och produkthållbarhet. I portföljen finns bland annat biologiskt utvunna fibrer tillverkade med 70 procent förnybart material, EcoMade-fibrer gjorda på återvunna PET-flaskor eller textilavfall från klädproducenters fabriker:

– Vi satsar också på cirkularitetsforskning där forskare utvecklar teknik för att återvinna elastanblandningar, påpekar Urban och avslutar genom att säga att det nordiska modet är globalt erkänt för att kombinera tidlös design med funktionalitet och ansvar. Konsumenter i regionen förväntar sig plagg som inte bara är vackra, utan också slitstarka, bekväma och har låg miljöpåverkan.

Fakta om The LYCRA Company´s innovativa fibrer

• LYCRA®-fibern töjer sig upp till sju gånger sin egen längd och fjädrar tillbaka, vilket ger varaktig komfort och passform.
• THERMOLITE®-tekniken imiterar isbjörnspäls med ihåliga fibrer som fångar värme utan vikt.
• COOLMAX®-tekniken är inspirerad av ökenrävens stora öron och har unika tvärsnitt som möjliggör en stor avdunstande yta som bättre transporterar bort fukt för svalkande komfort.
• LYCRA® T400®-fibern kombinerar två polymerer i en spiralformad struktur, vilket skapar ett "schweiziskt armékniv"-garn som ger hållbar stretch, formbevarande och fukthantering.

När astronauten Neil Armstrong gick på månen 1969 innehöll hans rymddräkt LYCRA-fiber.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|