Herrmodemässan Shift i Amsterdam planerar en ny B2B-mässa i centrala Frankfurt, Fredenhagen Offenbach, i slutet av juni.
– Många varumärken, agenturer, återförsäljare och organisationer säger att det är dags för något nytt; ett positivt, framtidsinriktat evenemang som speglar tidsandan och nästa generation, säger Rick van Rijthoven, som vill förnya utbudet och skapa en ”modern” och ”inspirerande” mässa.
Men om det blir en lansering i Tyskland nästa år återstår att se.
– Shift kommer bara att äga rum om det finns tillräcklig entusiasm och stöd från varumärkena själva. Vi vill inte göra detta för branschen, utan tillsammans med branschen, fortsätter Rick van Rijthoven, som står bakom initiativet tillsammans med Lucel van den Hoeven – medgrundarna till Modefabriek och Denim Days.
Shift genomfördes i Amsterdam för första gången i januari i år och hittills har två inköpsmässor arrangerats. En tredje upplaga planeras till slutet av januari 2026.
Tanken med den nya mässan i Tyskland är att rikta sig till både dam- och herrmode i en industrilokal som aldrig har hyst något modeevenemang tidigare.
– Vi vill inte jämföra oss med tidigare initiativ. Tiderna och behoven har förändrats. Vi föredrar att skapa vår egen historia tillsammans med de nya Shiftleaders i världen. Det blir skiftet mot en ny början. Ögonblicket är här, tror Rick van Rijthoven, som menar att det nu är upp till varumärkena att ta nästa steg om de vill se en ny mässa.
Datumen som är aktuella för Frankfurt är 24 och 25 juni.