Efter tre år med negativ försäljning vände det för sporthandeln i början av 2025. Men den positiva utvecklingen blev kortvarig. Efter två kvartal med försäljningsuppgångar var försäljningen åter ned under tredje kvartalet. Minskningen uppgick till 0,9 procent, enligt Svenskt Sportforums Sportindex.
Samtliga tre månader gav minussiffror. Juliförsäljningen backade med -0,2 procent, augusti med -1,6 procent och september var ned 0,9 procent. Trots nedgången är försäljningen hittills i år, januari till september, upp 2,2 procent.
Butiksförsäljningen sjönk med 1,6 procent medan e-handeln ökade med 3,0 procent och stod för 13 procent av försäljningen. Kläder och skor gick svagt upp, plus 0,8 respektive 0,2 procent, medan utrustning och cyklar drog ned totalen med 5,4 respektive 10,2 procent.
Lars Palmgren, som vd på SGN Sport där Team Sportia, Sportingen och Bike Nation, är dock inte bekymrad.
– Min uppfattning är att den dipp vi ser i sporthandelns generella försäljning under tredje kvartalet är både kortsiktig och marginell. Inom SGN Sport så andas vi fortfarande utveckling och tror på fortsatta positiva index, dock så är fjärde kvartalet väldigt beroende av en riktig vinter. Låt oss hålla tummarna att den kommer. Dom tidiga längdträffarna har varit positiva ute i landet och det ser vi som en indikator på att vintern snart kommer, säger han i en kommentar.
Framtidsutsikterna för sporthandeln ser relativt ljusa ut. Enligt HUI:s konjunkturrapport väntas utvecklingen i branschen som helhet landa på plus under helåret 2025 och 2026.