Sedan 1960 möts världens sport- och outdoorföretag, distributörer, agenter och återförsäljare i München på ISPO, i år 30 november till 2 december. Men ISPO är mer än en mässa och speglar ett bredare ekosystem, där sport möter mode, hälsa, digitala lösningar och mycket mer.
Årets fokus är att locka fler retailers med nylanserade ISPO Retail Club,” förklarar Majka, ” en exklusiv, kostnadsfri medlemsplattform för sport- och modebutiker samt e-handlare. ISPO Retail Club erbjuder bl.a. fri entré till mässan och ISPO Retail Summit med seminarier och best practices med världens ledande sport och outdoor retailers, unika nätverksmöjligheter och en mängd andra fördelar.”
ISPO är traditionellt känd som en sportbusinessplattform. Varför är den så relevant inom lifestyle- och modesegmentet idag?
”Det som gör ISPO särskilt spännande för modevärlden är hur mässan speglar mötet mellan outdoor, performance och stil. Sportmode och urban outdoor är inte längre nischer – de har blivit centrala för hur människor klär sig och lever. På ISPO får varumärken och återförsäljare tidigt möta nästa års kollektioner och trender och en möjlighet till en unik överblick, det ger inköpare och återförsäljare ett avgörande konkurrensförsprång”, berättar Majka.
Den nordiska närvaron
Majka säger att nordiska varumärken har en stark närvaro på ISPO. Scandinavian Village med de nordiska outdoorföretagen är en av de mest populära delarna på mässan. Finalisterna i Scandinavian Outdoor Award och minglet vid Scandinavian Bar samlar både tillresta nordbor och övriga världen. Nordiska varumärken uppfattas som trendsättande inom både design, miljötänk, kvalitet och funktionalitet. Scandinavian Village bygger inte bara affärer utan sprider också en unik nordisk känsla på hela ISPO. I år ansluter ännu fler lifestyle-varumärken, med bl.a. ISPO-debuterande norska RAINS.
Med en ledande position som mötesplats för sportsbusiness – hur håller ISPO sig i framkant när stil och performance möts?
ISPO vill lyfta fram samspelet mellan mode, funktion och performance genom kuraterade koncept som t.ex. ZEITGEIST-området. Här presenterar medverkande varumärken sina innovationer samt kulturella värden och kreativa influenser som inspirerar dem. ZEITGEIST är inte bara en hubb för att se nya produkter utan lika mycket inspiration och storytelling där sport- och modeåterförsäljare kan upptäcka nya varumärken och produkter, skapa partnerskap och visualisera sin framtida butik.
ISPOs partnerskap med Highsnobiety och CIFF
”Vårt samarbete med Highsnobiety, ISPO 520M kopplar ihop outdoor-livsstil med kultur och performance. Vårt långa partnerskap tillför både expertis, trovärdighet och nytt innehåll. Vi har sedan förra året också ett samarbete med CIFF (Copenhagen International Fashion Fair) för att skapa nya synergier mellan sport- och modsektorn”, säger Majka. Dessa samarbeten betonar samverkan mellan sport och mode och ISPO:s roll som en kulturell mötesplats där varumärken och communities möts och nya idéer föds.
Besök ISPO 2025
ISPO har efter pandemin minskat kraftigt men är fortsatt världens överlägset största mötesplats för sport, outdoor och aktiv livsstil. En global plattform för inköp, inspiration och nya trender, helt enkelt där framtidens sport, mode och livsstil definieras.
Vi rekommenderar alla nordiska varumärken och återförsäljare att komma och ta del av alla affärsmöjligheter och globala kontakter som ISPO erbjuder.
ISPO Munich | 30 november – 2 december 2025 | München, Tyskland
ISPO är en ren B2B-mässa öppen för fackbesökare. Du kan kontakta ISPOs nordiska representant, Huginbiz på info@huginbiz.com eller registrera dig som fackbesökare och lösa en biljett på ispo.com.