23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Boomerangs vd drog i handbromsen: ”Vi ska blomma upp igen”

Sedan Helena Ekman tog över som vd har hon storstädat och kapat kostnader. Nu öppnar Boomerang butik på Östermalm för att bli mer synligt för konsumenterna. ”Tar man över en verksamhet som är blödande måste man tvärnita innan man kan bygga upp det igen.”

I januari 2018 gick Boomerang, som lanserades 1976, i konkurs. Drygt en vecka senare stod det klart att familjeföretaget Tisenhult-gruppen var ny ägare. Sedan dess har Boomerangs kollektioner sålts via egen e-handel och till återförsäljare. 2022 öppnade varumärket ny yta på Åhléns city i Stockholm. 

Nu ska Boomerang bli mer synligt för konsumenten. Showroomet på Karlavägen i Stockholm, dit vanligtvis varumärkets 30-talet återförsäljare kommer för att göra sina inköp, välkomnar från och med tisdag i nästa vecka även konsumenter.

Just pågår arbetet att ställa iordning butiksytan i showroomet där höstkollektionen kommer att finnas till försäljning. 

– Långsiktigt ska vi blomma upp igen och bli ett varumärke som folk förknippar med kvalitet och hållbarhet, säger bolagets vd Helena Ekman till Habit. 

– Min tanke är att få igång varumärket och finnas tillgängligt för konsumenten att prova och känna på våra kvaliteter. Förutom vår butik på Åhléns city, våra återförsäljare och vår e-handel är det här vår enda möjlighet att visa herr i Stockholm, säger hon.   

Hur länge butiken kommer att vara öppen är inte bestämt.

– Den skulle kunna bli permanent. Vi får se lite. Popupen är tills lagret är slutsålt och sedan kanske vi inser att vi vill fortsätta. Lokalen har vi och det är ett fantastiskt läge i markplan.

På frågan om det blir några fler öppningar är hon bestämd. 

– Att dra igång någon stor butiksetablering är för kostsamt.   

Tvärnitade 

Helena Ekman tog över som vd för ett år sedan. Bolaget gjorde då en omsättning på 30 miljoner kronor och redovisade en förlust på över 6 miljoner kronor. Sedan tillträdesdagen har hon storstädat och kapat kostnader. 

– Jag drog rejält i handbromsen. Tar man över en verksamhet som är blödande måste man tvärnita innan man kan bygga upp det igen, till exempel har vi minskat annonseringen rejält men köper fortfarande lite, vi fotograferar inhouse, vi använder kompisar och vänner som modeller. I och med det har vi också minskat omsättningen. 

Prognosen för det brutna räkenskapsåret 2024/2025 är en omsättning på cirka 17 miljoner kronor och en rörelseförlust på cirka 1,8 miljoner kronor. 

– Vi gör ett rejält förbättrat resultat jämfört med året innan. Nu när vi har stabiliserat verksamheten ska vi vända det till vinst. Det var några år där det gick åt fel håll. 

Om du blickar framåt, vad är Boomerang då?   

– Visionen är att ta tillbaka Boomerang till det svenska varumärket som var en naturlig del av Sverige. De flesta över 30 år vet vad Boomerang är. Några frågar om vi fortfarande finns, och det vill vi förändra. Det är det som är vår ambition de kommande åren, säger Helena Ekman.

Butiksnytt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063