Efter positiva siffror under både juni och juli, är augusti inget undantag. Försäljningen av kläder steg i både fysisk butik och online med 6,3 procent i löpande priser och jämförbara enheter förra månaden jämfört med augusti i fjol. Efterfrågan på skor var ännu starkare och ökade med 11,9 procent. Detta enligt Stilindex från Svensk Handel som bygger på försäljningsstatistik från 63 svenska aktörer.
– Den positiva trend vi sett under sommarmånaderna är lika glädjande som välbehövlig. Från våra medlemsföretag får vi rapporter om stark försäljning och välbesökta butiker, där konsumenter är särskilt intresserade av höstens nyheter. Det gäller såväl låg-, mellan- och premiumsegmentet, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Försäljningen i enbart fysisk handel visade en uppgång på 4,6 procent för kläder och 12 procent för skor. Motsvarande siffra för onlineförsäljningen var 12,5 procent för kläder och 11,1 procent för skor.
När försäljningen delas upp på dam och herr hade damkategorin den starkaste ökningen; 8,7 procent för kläder och 14,1 procent för skor. På herrsidan ökade klädförsäljningen med 4,4 procent medan skoförsäljningen var upp 8,7 procent.
Premiumsegmentet, där både skor och kläder ingår, hade medvind i augusti och ökade med 16,7 procent jämfört med augusti i fjol. Mellanprissegmentet ökade med 7,4 procent och lågprissegmentet med 5,7 procent.
Den ackumulerade försäljningen i år, januari till augusti, i både fysisk handel och digitalt visar en uppgång på 2,6 procent för kläder och 5,4 procent för skor. Sett enbart till försäljning i fysisk butik har kläder ökat 0,6 procent och skor 4,9 procent. Facit för enbart försäljning online visar en ökning för kläder på 9,9 procent och 7,7 procent för skor.