KRÖNIKA: Har vinden vänt för modehandeln?
Det känns ganska bra. Jag tror att juli kommer att vara en positiv detaljhandelsmånad för de allra flesta. Ullared rapporterar försäljningsrekord, Clas Ohlsson ökade 10 procent, gränshandeln verkar sälja mer än tidigare, trots en starkare krona. Inflationen ser ut att stabilisera sig, kronförstärkningen gör att vi inte drabbas av ökade importpriser, fraktraterna ligger ganska lågt stabila, folk börjar anpassa sig till världsläget som numera är det nya normala.
Om vi vågar grotta ner oss i juliförsäljningen mer specifikt, tror jag att lågprishandeln ökar mest. Lager 157 fortsätter sin framgångsresa och har etablerat sig i Tyskland. Kedjeföretagens barnavdelningar är förlorare. H&M, Lindex och Kappahl har fått en riktig utmanare. Frågan är om Stefan Palm kommer att bli den förste att inte drabbas av Tysklandssjukan.
Mig veterligen har inget svenskt klädföretag lyckats bli lönsamt där. H&M blev ju visserligen lyckosamt till slut, men det tog över 15 år att få slut på förlusterna. Jag håller tummarna för Palm, men är mycket tveksam trots hans skicklighet.
Efter denna utsvävning, tillbaka till juli. Herrhandeln tycks ha ökat mer än dam, vilket kan bero på att männen är mer behovsstyrda och konstaterat att shortsen blivit lite trånga sedan sist. Herrförsäljningen var ju också enligt Stilindex tämligen svag i juni, vilket nog bidrar till en god juliförsäljning.
E-handeln verkar dock ha tagit stryk, kanske för att det är roligt att gå i affärer i nya städer och handla direkt. Maj var en dålig försäljningsmånad, medan juni var riktigt bra och drogs upp av en stark e-handel.
För väderfixerade analytiker kommer här en rapport. Det har haft den längsta värmeböljan i juli sedan 1924 i Norrland, vilket säkert ökat behovshandeln. Södra Sverige hade relativt normalt antal soltimmar, men mer regn än brukligt, även om det kom ojämnt fördelat. De två första veckorna i juli var blåsigare än normalt. Allt enligt SMHI.
Svensk Handel förklarade att varannandagsvädret förra året i juli var bra för försäljningen. En helt korrekt iakttagelse, men den kan vi ju inte använda i år.
Vad talar för att jag har fel? Jo, min tumregel att en bra månad följs av en dålig, och vice versa. Men om handeln verkligen är på väg ur sin svacka gäller inte regeln. Tilläggas bör att min optimism i första hand handlar om de fysiska butikerna.
Avslutningsvis har augusti börjat riktigt bra (förra året var för övrigt en dålig försäljningsmånad) så jag tror vi får se en ökad försäljning. Det verkar som att det ljusnar i horisonten, även om butikerna som har kvardröjande pandemiskulder att beta av lär få det tufft när de, momsen, arbetsgivaravgifterna, höstvarorna och hyran ska betalas.
Håll koll på vad som händer i mitten av månaden. Vilka åker ut?
Mikael Sandström
är tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.
Det är skribenten som står för innehållet i texten, inte Habit.
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.