Brandback öppnar upp marknaden för lönsam reselling
Generation Z, det vill säga de som är födda mellan 1997 och 2012, gillar en unik stil och genom återförsäljning får de tillgång till unika plagg som speglar deras individualitet. Att köpa begagnat hjälper dem också att minska textilavfallet vilket är klimatsmart. Dessutom ger köp av secondhand tillgång till kvalitetsvaror till en lägre kostnad, en viktig detalj i sammanhanget för den här gruppen.
En av de bästa lösningarna för Generation Z:s engagemang för cirkulär shopping och hållbarhet har skapats av det tyska techföretaget Brandback. De är specialister på att tekniskt utveckla och driva integrerade marknadsplatser för e-handel med fokus på att sälja och återanvända produkter. Brandback har utvecklat en plattform för återförsäljning som integreras direkt i e-handlares kundvagnar, produktlistor och kassaflöden. Deras tjänst gör det enkelt för nätbutiker att erbjuda sin egen white-label-marknadsplats för secondhand, skapa en återförsäljningsloop och därmed öka kundlojaliteten och livstidsvärdet.
– Genom att integrera återförsäljningen direkt i kundvagnar och produktlistor gör vi det enkelt för kunder att köpa, sälja och sälja varor vidare, säger Brandbacks VD Chris Kilin och fortsätter:
– Denna sömlösa integration förbättrar användarupplevelsen samtidigt som den skapar nya intäkter för återförsäljarna. Det blir därmed också ett hållbart alternativ som hjälper varumärken att förbli relevanta genom att möta konsumenternas efterfrågan på cirkulär shopping.
I huvudsak förvandlar det varje produkt till en mer värdefull tillgång genom att erbjuda en tydlig väg till återförsäljning menar Chris Kilin vidare vilket ökar både återförsäljarnas omsättning och engagemanget hos kunderna. Genom att erbjuda en varumärkesbaserad marknadsplats på sin egen webbplats kan varumärken dra nytta av en helt ny intäktsström och få tillbaka försäljningen till sin egen webbplats istället för att förlora den till externa marknadsplatser.
Så här fungerar det i praktiken: Brandbacks plattform ansluter direkt till återförsäljarens e-handelssystem via API eller plugin, och bäddar in återförsäljningsfunktionalitet i produktlistor, orderhistorik och kassa. Under det ursprungliga köpet visar en växlingsknapp produktens uppskattade återförsäljningsvärde. Den kan slås på eller av och avbryter inte kassaflödet – vilket gör återförsäljning till en sömlös del av den ursprungliga shoppingupplevelsen.
Senare, när en kund vill sälja en vara vidare, loggar de helt enkelt in på sitt personliga Brandback-konto, klickar på "Lista" och fyller i några produktdetaljer, till exempel i vilket skick produkten är. Med hjälp av AI slutförs resten av listningen automatiskt vilket gör processen snabb och problemfri. Varan publiceras sedan direkt på varumärkets anpassade ”white-label-marknadsplats”, som drivs av Brandback.
Sammanfattningsvis gör Brandback det möjligt för återförsäljare att skapa sin egen begagnade eller second hand-sida i varumärkets webbutik, där kunderna kan lista sina tidigare köpta varor. De olika varumärkena har kontroll över utbud, kvalitet och priser, och en cirkulär affärsmodell kan växa utan att man behöver bygga en ny infrastruktur.
Ett konkret exempel är Brandbacks samarbete med det svenska företaget Sandqvist, som säljer väskor och accessoarer. Sandqvist är ett varumärke känt för sitt engagemang för hållbarhet och innovation. De såg potentialen i att integrera detaljhandel i sin plattform för att erbjuda en mer cirkulär shoppingupplevelse och engagera kunder på ett nytt sätt.
Som Lotta Amsén, hållbarhetschef på Sandqvist, uttrycker det:
– Att förlänga livslängden på våra produkter är ett av de mest effektfulla sätten vi kan minska vårt koldioxidavtryck. Med denna nya secondhand-tjänst gör vi det enklare för vår community att ge sina väskor ett andra liv och att följa med oss på vår resa mot en mer cirkulär framtid.
Genom att erbjuda en återförsäljningstjänst minskar Sandqvist inte bara sin miljöpåverkan utan blir också en viktig del av en mer hållbar framtid. Partnerskapet med Brandback gör det möjligt för dem att erbjuda en cirkulär lösning som överensstämmer med både deras hållbarhetsmål och deras kunders förväntningar.