23948sdkhjf

Köpenhamns modevecka: ”Man måste vara lite naiv och tro på framtiden”

På tisdagen var det säsongspremiär för Köpenhamnsmässorna. På Ciff hoppas några av den svenska modescenens varumärken knyta nya kontakter med internationella inköpare. Habit är på plats. 

Köpenhamn undslapp det fruktade ovädret Floris på tisdagen då mässorna Ciff och Mandatory öppnade dörrarna för branschen. I stället välkomnades tidiga mässbesökare till en blå himmel och värmande morgonsol.

Till denna 65:e upplagan av Ciff, Copenhagen international fashion fair, har drygt 1 000 varumärken samlats på närmare 20 000 kvadratmeter. Redan vid öppningen var det stor aktivitet på mässgolvet.

Med en aning deppiga försäljningssiffror i ryggen, i alla fall för den svenska modehandeln – enligt Stilindex +1,6 procent för klädhandeln till och med juli i år – ligger det trots allt en optimism i luften inför denna vår- och sommarsäsong.

Och att deppa är inget för modebranschen. Det konstaterar Gustav Kjellander, en av grundarna till Brixtol Textiles, och skrattar.

– Du är nog inte i den här branschen om du inte är optimistisk. Man måste vara lite naiv och tro på framtiden.

Dam- och herrvarumärket Brixtol Textile är troget Ciff. Gustav Kjellander och medgrundaren Emil Holmström räknar till hela 28 mässor.

– Det är alltid kul att komma hit och träffa alla som man har känt så länge. Det är också en bra temperaturmätare på marknaden och branschen.

Att det är tufft just nu sticker han inte under stol med.

– Det har varit många konkurser under året, men vi har varit förskonade tack vare att vi tog ett strategiskt beslut efter 2022. I dag är vi mer petiga vart vi skickar iväg ordrar.

Efter att de europeiska mässorna fick sig en törn till följd av pandemin har Ciff kommit att bli ett allt viktigare forum för både leverantörer och inköpare i Europa. Något Gustav Kjellander skriver under på.

– Köpenhamnsmässan är väldigt bra för oss. Senast kom många inköpare från Tyskland, Benelux, Österrike och Schweiz. Många uppskattar Ciff. Det finns typ ingen annan mässa i Europa som samlar varumärken som har både herr och dam, och det är problematiskt, många har ju både och. Det här är den enda riktiga mässan på det här sättet i Europa i dag. Och det är där vårt fokus på att växa ligger.

Frippe Persson, medgrundare till Adnym Atelier vars största marknad är Nederländerna, håller med. Hans förhoppning är att knyta kontakter med nya inköpare runt om i världen.

– Det som är fint är att det finns ett bra internationellt följe, att Ciff har fått en hel del internationella besökare, att mässan inte är nordisk eller nordeuropeisk, utan kanske även mer globalt. Och än så länge känns det lovande, säger Frippe Persson, som just har avslutat ett samtal med en inköpare från USA.

Fokus på hösten

För att komplettera Brixtols försäljningstunga höst- och vintersäsong – ytterplagg är bas – har varumärket sedan några säsonger tillbaka adderat skjortor och linneprodukter.

– Våren är för oss en transportsträcka till hösten, men det har funkat bra. Hösten är roligare och för de flesta ligger en stor del av omsättningen där, säger Gustav Kjellander. 

Hur facit av säsongens införsäljning blir, är för tidigt att säga.

– Vi är glada om vi landar på mer eller mindre samma som förra året, med tanke på att butiker har försvunnit. Hittills ökar vissa butiker måttligt och andra ligger på samma medan vissa drar ner lite. ”You win some, you lose some”, det är hela tiden så.

Att ha en tillgänglig prisbild blir allt viktigare, enligt Gustav Kjellander som jobbar med produktion.

– Att göra bra produkter till ett bra pris där vi har bra marginal är en utmaning i dag. Men med rätt partner kan man ändå lyckas med det.

En välkomnande injektion till affärerna är att den svenska kronan har stärkts, särskilt då Brixtol handlar mycket i dollar.

– Från att vi lade höstorden har vi förbättrat marginalerna med tio procent, bara i valuta.

Uppklätt med neddressat

Frippe Persson på Adnym Atelier har tillförsikt vad gäller marknaden generellt och införsäljningen.

– När man jobbar globalt kan man hitta lösningar totalt sett. Norden har varit lite utmanande de senaste åren, men då har vi å andra sidan haft väldigt bra tryck i Europa. USA visar mycket intresse. Italien har också fungerat bra för oss. Det kommer och går lite.

– Vi har förhoppningar om att vi ska hålla siffrorna. Det viktigaste nu är att man jobbar med de partner man har och stärker de banden, och sedan hoppas hitta nya kunder.

Adnym Ateliers vårkollektion utmärks av fina kvaliteter och svart som bas. Känslan från hösten är densamma.

– Vi vill att det ska vara bärbart men med en provokativ edge, det ska finnas något mera. Vi följer upp den här kollektionen med hösten, som hade Parisinspiration; man bär uppklädda plagg neddressat. Du kanske har en grymt fin kostym men bär den med en öppen skjorta och en slips som hänger lite löst, lite nonchalant.

Selektiv försäljning

Ett varumärke som fyller tio nästa år och som är tillbaka på Ciff efter flera års uppehåll är Per Fredriksons och Sinan Abi Morsheds Séfr som började med herr. För fyra säsonger sedan, hösten 2024, adderades dam.

– Vi har haft en stark damföljarskara som har köpt herr, och varuhus och butiker som vill köpa in vår herrkollektion för att sälja till dam, berättar Andreas Jörgensen, försäljningschef på Séfr, och summerar kollektionen som framgångsrik.

– Vi har fått en fin publicitet och press, kändisar som burit Séfr och landat i vissa viktiga konton. Vi har alltid varit selektiva med vilka butiker vi väljer att jobba med för att bygga något starkt och långsamt.

Sedan dess har det vuxit till cirka 25 konton, däribland International Gallery Beams, 10 Corso Como i Korea och Italien, med flera, medan damlinjen på hemmaplan säljs på NK Designers Gallery och Åhléns studio i Stockholm.

Om Andreas Jörgensen får sia om framtiden är det inte helt otänkbart att dam kommer att gå om herr.

– Än så länge är herr störst och där vi har en bred distribution, vi kanske ligger på 85 till 90 konton med Italien, Japan, Korea och därefter USA som största marknader.

Att Séfr väljer att komma tillbaka till Ciff är bland annat för att mässan har utvecklats i ”rätt riktning”.

– Både sett till varumärkesdistribution och att de lyckas få hit rätt inköpare. Det är också viktigt att ge de butiker som inte åker till Paris, där vi är, en chans att se kollektionen fysiskt. Vi är ett "hands on"-varumärke med texturer och unika kvaliteter som man bör känna på.

Här hoppas Séfr även nå nya butiker. 

– Nykundsbearbetning är fokus, men framför allt att så många frön, jag har inte alltför många förhoppningar utöver det. Vi har haft Harvey Nichols och Saks här i morse som jag tror kan resultera i något positivt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.08