Från textilekonom till toffelhjälte – ”Gör det jag själv saknade”
2017 lanserade hon varumärkets första innetoffla. Därefter adderade hon väskor och accessoarer i läder.
– Anledningen är att jag saknade en moderiktig produkt som var användbar, inte för dyr men inte heller för tråkig utan uppdaterad och tidlös. Där fanns det ett gap på väskmarknaden, berättade Katarina Stiblarova för Habit i en tidigare intervju.
Hon är utbildad textilekonom men har framför allt jobbat med skor, både som inköpare och produktutvecklare på NK, Åhléns och H&M.
– När jag jobbade som herrskoinköpare på NK saknade jag snygga, okomplicerade inneskor med kvalitet och komfort. Alla tofflor var antingen gubbiga eller överdesignade, så jag bestämde mig för att göra det jag själv saknade, både som konsument och inköpare. Jag började göra inneskor för herr och sedan ville jag utveckla samma känsla för dam. Inneskor är alltid så överdrivet feminina.
Hon lyfter framför allt fram uttryck, kvalitet och komfort som utmärkande för Kasti – alla lika viktiga.
– Slipin- och loafersmodellerna är så snygga att man kan använda dem i så många sammanhang; på kontoret, när man går bort eller har gäster hemma.
Alla skor är handgjorda i Italien av spårbara skinn från livsmedelsindustrin, enligt Katarina Stiblarova.
– Jag jobbar bland annat med svenskt koskinn, italienskt getskinn och gotländsk fårpäls.
Den 5-7 augusti är hon på plats på inköpsmässan Mandatory i Köpenhamn, vilket hon ser fram mot. Flera nyheter är på gång.
– En ny modell och många nya variationer kommer till hösten, bland annat en ballerina i fem varianter, säger Katarina Stiblarova.