23948sdkhjf

Klart: Flera storkunder till Syre

Amerikanska storbolaget Gap och svenska outdoormärket Houdini planerar kommersiella avtal med polyesteråtervinningsföretaget Syre.   

Syre, som ägs av H&M och Vargas och som återvinner polyester, har fått sina första externa kunder. Det handlar om modekoncernen Gap, detaljhandelsjätten Target och svenska outdoorbolaget Houdini Sportswear. 

Sedan tidigare har H&M tecknat ett avtal som är värt totalt 600 miljoner dollar och sträcker sig över sju år. Det ska hjälpa H&M att nå målet om att 50 procent av materialet ska vara återvunnet 2030.   

Enligt ett pressmeddelande kommer de tre bolagen att sätta upp kommersiella avtal med Syre och jobba industriellt tillsammans. De tre bolagen går in i ett tidigt skede, vilket ger kapacitetsfördelar, uppger Syre. 

– När vi nu inleder nästa fas av snabb skalning är vi övertygade om att dessa samarbeten inte bara kommer att stärka den kommersiella framgången utan också bidra till att omdefiniera branschen och driva på den akuta övergången mot verklig cirkularitet, säger Dennis Nobelius, vd för Syre, i en kommentar.

Houdinis avtal med Syre innebär att bolaget har åtagit sig att använda 50 procent av sin polyesteranvändning från Syres cirkulära polyester under en period av tre år. Aambitionen är att ha ett helt cirkulärt och avfallsfritt textilsystem på plats senast 2030.

Gap – med Old Navy, Gap, Banana Republic och Athleta i sin varumärkesportfölj – har ambitionen att använda 10 000 ton per år av Syres återvunna polyesterflis. 

”Samarbetet markerar ett viktigt steg i Gap Inc:s åtagande att integrera mer hållbara material i sin varumärkesportfölj”, enligt pressmeddelandet.

Target planerar att samtliga egna märkesprodukter ska vara designade för en cirkulär framtid senast 2040, och att textil-till-textil återvunnen polyester ska användas i en del av företagets egna märkesprodukter.

Läs mer om Syre här: Pilotfabriken dras med förseningar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063