23948sdkhjf

Kraftigt ras i e-handeln – förra årets ökning utraderad

E-handelns omsättning föll 24 procent i maj.

E-handeln i Sverige hade en omsättning på 11,2 miljarder kronor i maj, vilket motsvarar en minskning på 24 procent jämfört med motsvarande månad året före. Utfallet är den lägsta noteringen sedan indikatorn lanserades 2020. Det visar nya siffror från Svensk Handel.

Bakom nedgången ligger både en minskning i antalet konsumenter som e-handlar och en sjunkande köpesumma. Den genomsnittliga summan per konsument låg på 1 951 kronor, jämfört med 2 545 kronor i maj förra året.

– Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så. Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk handel.

Enligt Per Ljungberg var dock minskningen väntad.
– Jämfört med 2024 framstår maj som svag, men utfallet bör förstås (ses, red anm) i relation till det exceptionellt starka utfallet förra året. Att försäljningen inte skulle överträffa den höga nivån från maj 2024 var väntat. Det oroande är att hela föregående års ökning nu raderas ut – och att utfallet till och med hamnar under den svaga nivån från 2023.

För kategorin kläder och skor handlade cirka 30 procent av konsumenterna mode jämfört med 33 procent i maj i fjol. Den genomsnittliga köpesumman för hela månaden per konsument uppgick under första kvartalet 2025 till 893 kronor. Det är en minskning från 909 kronor motsvarande kvartal förra året. 

Under januari till maj uppgår omsättningen i modekategorin till cirka 10,7 miljarder kronor. Första kvartalet 2025 minskade omsättningen i kategorin med 10 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året, enligt e-handelsbarometern. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048