Hur AI förändrar mode- och detaljhandeln
I takt med att modeindustrin brottas med växande skala, snabbare tempo och ökad komplexitet – samtidigt som kraven på hållbarhet blir allt starkare – väljer allt fler varumärken att satsa på nästa generations teknologi och artificiell intelligens (AI) i en takt vi aldrig tidigare sett. Kombinationen av högt tempo, komplexa processer och behovet av att agera mer miljövänligt driver på denna digitala omställning.
Ravi Rangan, CTO på Centric Software, berättar hur AI håller på att förändra affärsprocesserna – med ökad lönsamhet och mer hållbar produktutveckling som resultat.
Hur definierar Centric Software AI och hur relaterar det till era lösningar?
AI omfattar beslutsstöd och automatisering av beslutsfattande i stor skala, möjliggjort genom flera olika typer av AI, maskininlärning och kunskapshantering.
Centrics AI-stödda lösningar är marknadsdrivna och byggda kundsamarbete och andra innovationspartners. Lösningarna använder en rigorös datavetenskapsmetodik för att bygga lösningsalgoritmer och baseras på över 20 års expertis inom mode och detaljhandel.
Vilka affärsutmaningar använder företag AI för att lösa?
- AI används för att lösa de vanligaste branschproblemen - överlager, dålig försäljning, långsam time-to-market, marginalförluster på grund av rabatter, konkurrenskraftig prissättning, optimering av sortiment och att få varorna till rätt plats vid rätt tidpunkt.
- Konsumenternas preferenser skiftar mot hållbarhet, samtidigt som efterlevnad och ESG-regler blir allt strängare. AI-drivna lösningar ökar företagets förmåga att effektivisera arbetsflödena från produktkoncept till påfyllning och integrera hållbarhet i verksamheten.
Hur integrerar Centric Softwares lösningar AI för att göra det möjligt för mode- och detaljhandelsvarumärken att övervinna utmaningar och bli mer hållbara?
Centric Softwares ekosystem av lösningar utnyttjar AI och kopplar sömlöst till hållbarhetsspecifika verktyg, som täcker hela värdekedjan över produktlivscykelhantering (PLM), planering, marknadsinformation, visuella boards och prissättning. Centrics utbud av anpassningsbara och driftskompatibla lösningar gör det möjligt för företag av alla storlekar att uppfylla sina unika hållbarhetsmål.
Centric PLM™ är kärnan i hållbar innovation med produktdata i en enda hubb. Lösningen integreras med tredjepartsverktyg för hållbarhet som Worldly (tidigare Higg Index), ger företag en 360° helhetsbild av produktens livscykel, deras leveranskedja och leverantörsnätverk samt ger analyser av miljöpåverkan i realtid och korrekt dokumentation för att uppfylla lagar och regler.
AVKASTNING PÅ INVESTERINGEN:
- 110% ökning av marginalerna
Centric Pricing & Inventory™ använder AI för att analysera stora mängder av data – inklusive historisk försäljning, marknadstrender och externa faktorer – för att generera mycket träffsäkra och exakta efterfrågeprognoser. Lösningen gör det möjligt för företag att endast köpa in det de kan sälja, producera det konsumenterna faktiskt vill ha, leverera till marknader där efterfrågan finns och fatta inköpsbeslut med hög precision – vilket bidrar till att minska svinn. Genom att leverera där produkterna har störst potential och producera enligt faktisk efterfrågan minimeras avfall och överproduktion.
AVKASTNING PÅ INVESTERINGEN:
- Ökar marginalerna och ökar intäkterna med upp till 18%
Centric Market Intelligence™ ger 360° AI-drivna insikter om konsumenttrender, konkurrenters erbjudanden och prissättning för att öka konkurrenskraften och hållbarhetsdrivna beslut.
AVKASTNING PÅ INVESTERAT KAPITAL:
- 12% ökning av genomsnittlig initial prispunkt
Centric Visual Boards™ visar handlingsbara data i en visuell förstahandsorientering för att möjliggöra konsumentanpassade sortiment, minska slöseriet med fysiska prover och förbättra produktionsbesluten. Team kan minska sina utsläpp och spara tid på resor till personliga möten med en datadriven visuell arbetsyta.
AVKASTNING PÅ INVESTERINGEN:
- 99 % snabbare skapande av sortiment
Centric PMX ™, en AI-driven produktupplevelsehantering (PXM) som omfattar PIM, DAM, innehållssyndikering och digital hyllanalys (DSA) för att optimera produktens kommersialiseringslivscykel, vilket resulterar i en förändrad varumärkesupplevelse.
AVKASTNING PÅ INVESTERINGEN:
- Ökad försäljning, genomförsäljning och marginaler
Vill du upptäcka hur du kan utveckla en vinstdrivande och miljödriven mode- och detaljhandelsverksamhet med branschledande AI-drivna lösningar?
Ta reda på mer, besök Centric Software här.