23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Säljstart för Åhléns modemärken i Finland

Den svenska varuhuskedjan breddar distributionen. Inom kort kommer Åhléns egna varumärken att bli tillgängliga för de finska konsumenterna hos Sokos-varuhusen och Prismas stormarknader.   

Åhléns egna märken inom dam- och herrmode lanseras snart i de finska varuhusen Sokos och Prismas stormarknadskedjan – detaljhandelsaktörer som ingår i den finska företagsgrupperingen S-gruppen.

Avtalet som har tecknats mellan S-gruppen och Åhléns omfattar inköp av varumärkena Å, Carin Wester, Wera och Mano Atelier. Även Åhléns heminredningsprodukter kommer att köpas in, enligt ett pressmeddelande från Åhléns. Varorna blir även tillgängliga i nätbutikerna Sokos.fi och Prisma.fi med start ”i början av sommaren”.

Under hösten och våren 2026 kommer S-gruppens inköp att utökas med accessoarer, skor, underkläder och dam­smycken. 

Åhléns vd och ägare, Ayad Al-Saffar, ser stor potential och utvecklingsmöjligheter med affären.

– Det här är bara början på något större – två starka nordiska aktörer som förenas i en gemensam ambition med kunden i fokus, säger han i en kommentar.

Både S-gruppen och Åhléns nämner pris som en viktig faktor för att stå emot konkurrensen från utlandet.

– För att möta den växande konkurrensen från globala lågprisaktörer måste vi agera tillsammans och bygga ett motståndskraftigt och inspirerande detaljhandelserbjudande som speglar vår regions värderingar, säger Ayad Al-Saffar. 

I dag finns det 21 Sokos-varuhus i de största städerna i Finland och stormarknadskedjan Prisma består av cirka 70 butiker.   

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078