23948sdkhjf

Säljstart för Åhléns modemärken i Finland

Den svenska varuhuskedjan breddar distributionen. Inom kort kommer Åhléns egna varumärken att bli tillgängliga för de finska konsumenterna hos Sokos-varuhusen och Prismas stormarknader.   

Åhléns egna märken inom dam- och herrmode lanseras snart i de finska varuhusen Sokos och Prismas stormarknadskedjan – detaljhandelsaktörer som ingår i den finska företagsgrupperingen S-gruppen.

Avtalet som har tecknats mellan S-gruppen och Åhléns omfattar inköp av varumärkena Å, Carin Wester, Wera och Mano Atelier. Även Åhléns heminredningsprodukter kommer att köpas in, enligt ett pressmeddelande från Åhléns. Varorna blir även tillgängliga i nätbutikerna Sokos.fi och Prisma.fi med start ”i början av sommaren”.

Under hösten och våren 2026 kommer S-gruppens inköp att utökas med accessoarer, skor, underkläder och dam­smycken. 

Åhléns vd och ägare, Ayad Al-Saffar, ser stor potential och utvecklingsmöjligheter med affären.

– Det här är bara början på något större – två starka nordiska aktörer som förenas i en gemensam ambition med kunden i fokus, säger han i en kommentar.

Både S-gruppen och Åhléns nämner pris som en viktig faktor för att stå emot konkurrensen från utlandet.

– För att möta den växande konkurrensen från globala lågprisaktörer måste vi agera tillsammans och bygga ett motståndskraftigt och inspirerande detaljhandelserbjudande som speglar vår regions värderingar, säger Ayad Al-Saffar. 

I dag finns det 21 Sokos-varuhus i de största städerna i Finland och stormarknadskedjan Prisma består av cirka 70 butiker.   

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094