Libresse mot Lindex – tvist om menstrosor avgjord i domstol
Lindex har påstått att klädkedjans menstrosor är skyddar bättre än mensskydden från Libresse. Det ligger bakom en stämningsansökan från Essity, som äger varumärket Libresse.
Aftonbladet, som hänvisar till Nyhetsbyrån Siren, rapporterar att ärendet behandlats i Patent- och marknadsdomstolen som beslutat att klädkedjan måste ändra i sin marknadsföring. Annars så riskerar man ett vite på 1,5 miljoner kronor.
På en punkt ska däremot Essitys stämningsansökan inte ha fått rätt. Det handlar om huruvida Lindex gett en felaktig bild av om menstrosorna är medicintekniska produkter.
– Vi är glada över att Patent- och marknadsdomstolen tydligt bekräftar att våra menstrosor kan användas vid lättare urinläckage, ett behov vi vet finns och som vi är stolta över att kunna möta, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Habits systertidning Dagens Handel och lägger till.
– Domen innebär att vissa formuleringar i vår marknadsföring inte får användas framöver, vilket vi självklart respekterar. Samtidigt är det viktigt att understryka att Lindex vinner samtliga väsentliga delar i målet. Vi fortsätter att utveckla trygga och innovativa produkter utifrån våra kunders behov.
På grund av att Essity föll på ett par punkter tvingas man betala Lindex rättegångskostnader på 4,7 miljoner.
– Essity valde att pröva Lindex marknadsföring i domstol eftersom vi anser att det strider mot gällande regelverk att marknadsföra trosor – benämnda som ”menstrosor” – för användning vid urinläckage och urininkontinens utan CE-märkning – både för konsumenternas trygghet och för att säkerställa rättvis konkurrens, skriver Essitys pressavdelning till Dagens Handel och lägger till:
– Domstolen delade inte vår bedömning i den frågan, men har förbjudit Lindex att använda vissa misskrediterande påståenden om andra mens- och inkontinensskydd – bland annat vad gäller lukt, fräschhet och behovet av att byta ofta. Det ser vi som en viktig markering.
Bolaget uppger att man nu analyserar domen.