23948sdkhjf

Snabbare och smidigare – därför tar Nelly över returerna

Nelly tar saken i egna händer och flyttar returhanteringen till egen regi.

Hädanefter kommer hanteringen av returer att ske från bolagets eget distributionscenter i Borås – ett steg som är en del av Nellys strategiska arbete inom returområdet.

Enligt bolaget kommer satsningen bland annat att innebära fördelar som förbättrad kundupplevelse och snabbare återförsäljning av returnerade varor.

– Att ta hem returhanteringen till vårt lager i Borås och sköta den internt innebär flera fördelar. Framför allt stärker det kundupplevelsen genom en smidig och snabb returprocess, vilket är avgörande för kundnöjdheten. Dessutom kan vi effektivisera processen och få returnerade produkter säljbara igen betydligt snabbare, säger Erika Johansson, returchef på Nelly.

Fram till nu har bolaget haft ett samarbete med Boomerang Distribution. En central faktor i beslutet att ta över returhanteringen har varit den ökade kontroll Nelly får över hela flödet.

– Samarbetet med Boomerang Distribution har fungerat mycket bra, men att hantera processen internt ger oss avsevärt bättre kontroll. Vi hoppas att detta bland annat ska göra det möjligt att snabbare identifiera och åtgärda orsaker till returer, säger Erika Johansson.

En liten del av returerna – från marknader där det finns geografisk möjlighet att minimera transporter och ledtider för kunderna – kan dock fortsatt komma att gå via ett externt returcenter.

Flytten kommer att ske gradvis och beräknas vara klar i slutet av tredje kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047