Zalando ökar omsättning och nettoresultat
Det tyska e-handelsbolagets omsättningen steg med 8,0 procent till 2 420 miljoner euro jämfört med 2 241 miljoner euro under första kvartalet i fjol. Intäkterna inom Bbusiness-to-business ökade med 11,6 procent. Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes under morgonen.
Handelsvolymen GMV, gross merchandise value, som är ett viktigt nyckeltal för e-handlare, ökade med 6,5 procent till 3 496 miljoner euro.
Justerat rörelseresultat uppgick till 46,7 miljoner euro jämfört med 28,3 miljoner, med en justerad rörelsemarginal på 1,9 procent jämfört med 1,3 procent. Resultatet efter skatt blev 9,9 miljoner euro (8,9).
– Vår ekosystemstrategi utvecklas väl, och kunder och partners tar till sig våra växande erbjudanden, säger David Schroeder, en av Zalandos två vd:ar.
Fabio Baum, som är chef för Norden och Benelux-länderna, lyfter även han fram bolagets ”ekosystemstrategi” som en förklaring till ökad tillväxt och förbättrad lönsamhet.
– En av de viktigaste pelarna i Zalandos strategi är differentiering genom kvalitet – både i de varumärken och produkter vi erbjuder och i hela den upplevelse vi ger kunderna, säger han i en kommentar.
Därtill är bolagets lojalitetsprogram, som lanserades i Sverige i mars, betydelsefull framgent för att bygga ”starkare och mer meningsfulla relationer” med konsumenterna.
– Sverige är en viktig marknad för Zalando och jag är glad att vi nu kan belöna våra kunders engagemang med exklusiva förmåner och möta deras behov på ett ännu mer effektivt sätt, säger Fabio Baum vidare.
Vad gäller Zalandos prognos för helåret står bolaget fast vid ett justerat EBIT på 530 till 590 miljoner euro, där marknadens snittprognos ligger på 550 miljoner euro. Bolaget räknar fortsatt med en omsättningstillväxt på 4 till 9 procent samt en ökning av handelsvolymen, gross merchandise value, med 4 till 9 procent.