23948sdkhjf

Från e-handel till AI-handel – agenter shoppar åt dig

Artificiell intelligens gör snart entré i handeln. I alla fall om betaljätten Visa får bestämma. Nu bygger bolaget framtidens handel där AI-agenter både söker, väljer och handlar.

Enligt Visa kommer snart miljontals människor att förlita sig på AI för att exempelvis hitta den perfekta tröjan eller bocka av sin inköpslista. 

I samarbete med stora AI-aktörer som bland annat Anthropic, IBM, Microsoft, Mistral AI, Openai, Perplexity, Samsung, lanserade Visa under onsdagen ”Visa Intelligent Commerce” – ett initiativ som gör det möjligt för AI att både hitta och köpa varor och tjänster, med samma säkerhet som bankerna erbjuder.

– Snart kommer människor att låta AI-agenter söka, välja, köpa och hantera saker åt dem. Dessa agenter måste kunna hantera betalningar på ett sätt som både användare, banker och säljare litar på, säger Jack Forestell, produktchef och strategiansvarig på Visa.

I samband med lanseringen har Visa, tillsammans med framtidsforskningsinstitutet IFTF, tagit fram en rapport som utforskar möjliga framtidsscenarier för handeln – både ur konsumenternas och näringslivets perspektiv. Rapporten beskriver hur vi (människor) hittills har behövt anpassa oss till nya system och tekniker, något som kan skapa hinder för många människor. I framtiden kommer det i stället vara systemen som anpassar sig till oss – genom så kallade “AI-agenter”. Digitala hjälpredor som kan vara behjälpliga för både företagare och konsumenter.

– Precis som övergången från fysisk handel till e-handel, och vidare till mobil handel, sätter Visa nu en ny standard för nästa era av handel. Med Visa Intelligent Commerce kan AI-agenter söka, handla och köpa åt konsumenten – utifrån personliga inställningar. Varje konsument sätter gränserna, och Visa hjälper till att sköta resten, Säger Jack Forestell.

Tidigare i veckan tog AI-företaget Openai sitt första steg in i handeln med en funktion som gör det möjligt för användare att få förslag på produkter, bilder, recensioner och direkta länkar till återförsäljare. Nu tar AI-handel ytterligare ett kliv framåt – då kunder alltså kan be sin “AI-agent” att handla åt dem.

I takt med att Visa Intelligent Commerce rullas ut, introduceras en rad nya olika funktioner. Kortuppgifter byts ut mot digitala, säkrare “koder” så att betalningar blir tryggare. Konsumenten kan låta sin AI-assistent handla åt sig – men bara med tydligt tillstånd, och det är alltid konsumenten som har kontrollen.

Om konsumenten går med på det, kan Visa använda information om tidigare köp för att hjälpa AI-assistenter att föreslå bättre och mer relevanta produkter. 

Konsumenten kan sätta gränser för hur mycket AI-assistenten får handla för, och under vilka villkor, vilket gör användningen säker och tydlig.

Läs mer om: AI
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063