23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uppåt för LVMH i Europa men nedåt i USA

Franska lyxjätten redovisar minskad omsättning under första kvartalet jämfört med motsvarande period året före.

Omsättningen sjönk med 1,9 procent till 20 311 miljoner euro jämfört med 20 694 miljoner euro. Den organiska försäljningstillväxten var -3 procent jämfört med 3 procent under första kvartalet i fjol.

Geografiskt sett uppvisade Europa återigen tillväxt, medan i USA noterades en liten nedgång. Detta trots en god utveckling inom största affärsområdet Mode och lädervaror (Fashion & Leather Goods) samt Klockor och smycken. Japan minskade jämfört med första kvartalet 2024, medan utvecklingen i övriga Asien var jämförbar med 2024.

Försäljningen inom Mode och lädervaror, där varumärkena Louis Vuitton och Dior ingår, var ner -4 procent till 10 108 miljoner euro jämfört med 10 490 miljoner euro i första kvartalet i fjol. Den organiska tillväxten var -5 procent.

”I en geopolitisk och ekonomisk miljö som präglas av störningar är LVMH både vaksamt och självsäkert i början av året. Koncernen fortsätter att fokusera på utvecklingen av sina varumärken, drivet av en uthållig innovations- och investeringspolitik samt av en ständig strävan efter kvalitet i sina produkter, deras önskvärdhet och deras selektiva distribution”, skriver bolaget.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.109