23948sdkhjf

Möjligheter och tillväxt i Norden

Testex Group är ett internationellt företag som är specialiserat på testning, certifiering och rådgivning inom områdena textil- och läderprodukter, hållbar textilproduktion och konsumentskydd. Testex har nyligen gått in på den nordiska marknaden.

Karin Lindmark har fått ansvaret för den nordiska marknadsutvecklingen och hon förklarar varför Norden är en intressant marknad:

– Här finns många drivande varumärken och bolag som redan jobbar aktivt för att förbättra sin hållbarhetsprofil. Det finns en stark kultur av transparens, cirkulärt fokus och förberedelse inför den kommande lagstiftningen, vilket går helt i linje med vårt uppdrag. Vi ser Norden som både en föregångsregion och en viktig samarbetspartner i omställningen i den globala textilindustrin.
Karin Lindmark har en gedigen bakgrund för den här utmaningen. Hon har haft olika roller i branschen och med ett genomgående fokus på hållbar innovation och cirkulära affärsmodeller.
– Bland annat var jag Circular Business Manager på Renewcell, där jag arbetade med att etablera återvunna fibrer globalt. Jag har också varit textilchef på Textilia, med ansvar för textila kriterier i offentlig upphandling, produktutveckling och textilinköp.
Idag ansvarar Karin Lindmark alltså för marknadsutvecklingen i Norden för Testex. Det är ett uppdrag hon ser som både meningsfullt och viktigt i omställningen mot en mer cirkulär textilindustri.

Fakta om TESTEX

TESTEX är ett oberoende schweiziskt test- och certifieringsinstitut med över 175 års erfarenhet från textilindustrin. Man är ett av 17 institut som representerar OEKO-TEX® globalt och erbjuder testning, revisioner och certifieringar som främjar säkerhet, transparens och hållbarhet genom hela textil- och lädervärdekedjan. TESTEX:s erbjudande omfattar bland annat OEKO-TEX® STANDARD 100, MADE IN GREEN, STeP och RESPONSIBLE BUSINESS - verktyg som ger företag konkreta möjligheter att mäta, förbättra och kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

TESTEX är engagerade i FN:s globala mål för hållbar utveckling och bidrar aktivt till de mål som är mest relevanta för textilindustrin.

En utmaning för Testex blir att skapa medvetenhet om hur bolagets tjänster och produkter kan stötta bolag i att navigera bland alla nya och komplexa hållbarhetskrav.
– Lagstiftningen förändras snabbt, och många bolag söker pålitliga partners som kan översätta regelverk till praktiska verktyg, menar Karin Lindmark vidare. Min roll handlar om att bygga relationer, sprida kunskap och bidra till att skapa ett långsiktigt värde för våra kunder.

Testex kunder sträcker sig från stora internationella varumärken till innovativa tillverkare, alla med ett gemensamt engagemang för en mer hållbar och säker textilproduktion.
– För mig handlar ett gott samarbete om förtroende, öppen kommunikation och att möta kunden där de är, med de utmaningar som det står inför. Det kan innebära att tolka nya regler, förenkla certifieringsprocesser, kartlägga leverantörskedjan eller utforska nya verktyg för att mäta och stärka hållbarhetsarbetet.

Testex har nyligen lanserat en ny certifiering - Testex Circularity vilket är en certifiering och ett spännande verktyg:

– Det hjälper varumärken och producenter att bedöma och utveckla cirkulariteten i sina produkter och processer, säger Karin Lindmark. Det går bortom att enbart mäta återvunnet innehåll, och fokuserar påproduktdesign, affärsmodeller och strategier för livscykelns slutskede. Särskilt fokus ligger på designval som stärker produktens hållbarhet över tid, samt möjliggör reparation och återvinning vilket är avgörande aspekter för verklig cirkularitet.
Genom tydliga kriterier och transparent rapportering ger Testex Circularity både konkret vägledning och ett trovärdigt sätt att kommunicera sitt cirkulära arbete till konsumenter, intressenter och myndigheter via produktetikett med QR-kod.

Avslutningsvis, titta fem år framåt, vilken betydelse har Testex produkter och varför?

–Då tror jag att våra produkter och tjänster kommer att vara ännu viktigare för att hjälpa textil- och modebranschen att möta både lagkrav och konsumentförväntningar, understryker Karin Lindmark. I takt med att hållbarhet blir ett grundkrav snarare än ett konkurrensmedel, kommer behovet av trovärdig och vetenskapsbaserad verifiering att öka. Vår roll är att hjälpa företag att inte bara uppfylla kraven, utan också att vara i framkant vad gäller transparens, tillit och säkerhet.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057