Modehandeln föll i februari – ”Välmående företag riskerar att slås ut”

Sko- och klädförsäljningen, mätt i löpande priser, sjönk i februari. Det visar Svensk Handels månatliga mätning Stilindex. Den totala skohandeln, det vill säga försäljningen i både fysisk butik och e-handel, föll med 5,3 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Klädhandeln tappade 4,1 procent.
Försäljningen i enbart fysisk skohandel sjönk med 4,3 procent medan motsvarande siffra för kläder visar ett tapp på 5,8 procent. E-handelsförsäljningen för skor sjönk med 8,5 procent medan den ökade med 1,7 procent för kläder.
Premiumsegmentet utvecklades sämst med ett tapp på 6,0 procent medan mellanprissegmentet sjönk med 4,2 procent. Även lågprissegmentet visade en minskning; 3,9 procent.
Uppdelat på herr- och damsegment rasade försäljningen av herrkläder med 6,2 procent. Damkläder visade en marginell uppgång med 0,6 procent jämfört med februari i fjol.
Svensk Handels vd, Sofia Larsen, konstaterar att februari inte blev någon ljusning för modehandeln.
– Snarare tvärtom. Vi ser en nedgång och vi kan konstatera att marknaden för kläder och skor är inne i en långvarig svacka. Det milda februarivädret påverkar försäljningen av vinterplagg, men det är inte hela förklaringen. Konsumenterna håller fortsatt hårt i sina pengar, och osäkerheten är större än på länge. Det är uppenbart att branschen fortsatt möter stora utmaningar.
Sofia Larsen spår att nedgången kan komma att bestå och att till och med lönsamma bolag riskerar att duka under.
– Vi ser inga tecken på att den här lågkonjunkturen släpper taget. Det innebär att företag i modebranschen står inför fortsatt hårda tider. För att klara sig krävs såväl innovation som ekonomisk uthållighet – och den dystra sanningen är att även i övrigt välmående företag riskerar att slås ut i dessa tuffa tider.
Damkläder | |||
---|---|---|---|
Februari 2025/2024 | Ack. 2025/2024 | ||
Kläder | 0,6% | 6,2% | |
Skor | -2,7% | 2,5% |
Herrkläder | |||
---|---|---|---|
Februari 2025/2024 | Ack. 2025/2024 | ||
Kläder | -6,2% | -1,7% | |
Skor | -8,3% | 5,0% |
Källa: Svensk Handel
Stilindex bygger på svar från 62 företag i kläd- och skobranschen.