23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-handeln viker nedåt

E-handelns omsättning i Sverige minskade med 6 procent till 10,9 miljarder kronor under januari. 

Trots att fler konsumenter e-handlade i januari i år än förra året – 67 procent jämfört med 66 procent – föll omsättningen. Förklaringen är att e-handelskonsumenterna i snitt handlade för lägre belopp än tidigare. Den genomsnittliga köpesumman per konsument uppgick till 1 961 kronor, jämfört med 2 130 kronor i januari 2024. Det framgår av Svensk Handels mätning.



– Att e-handeln inleder året svagt är en tydlig signal om att många aktörer fortsatt har det tufft. Kort och gott ser hur vi konsumenternas köpkraft ännu inte återhämtats. Den ekonomiska osäkerheten påverkar hela handeln, och e-handeln är tyvärr inget undantag. Vi hoppas kunna skönja mer positiva signaler under våren, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.



Även om januari visar en negativ utveckling, summerades helåret 2024 med en e-handelstillväxt på 11 procent. Under fjärde kvartalet ökade omsättningen med 12 procent jämfört med samma period 2023.



Januari är traditionellt en av årets svagaste e-handelsmånader, men att tillväxten nu viker nedåt för första gången på ett halvår visar att konsumenternas återhållsamhet fortsatt präglar marknaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141