Björn Borg spurtar i mål – skor och sport växte mest
Omsättningen under sista kvartalet i fjol, oktober till december, steg med 18,7 procent till 235 miljoner kronor jämfört med 198 miljoner under kvartalet 2023. Omsättningen för egen e-handel och försäljning via e-handlare ökade med 13 procent och uppgick till nästan 105 miljoner kronor jämfört med 93 miljoner, medan grossistförsäljningen – som är bolagets största kanal – ökade med hela 28 procent.
Enligt vd Henrik Bunge hade samtliga produktgrupper tillväxt, det vill säga underkläder, sportkläder, väskor och skor.
Sportkläder växte under kvartalet med 44 procent. Särskilt stark uppgång hade skor som ökade med 57 procent. Bolaget tog för snart ett år sedan kontroll över skokategorin då avtalet med licenspartnern sades upp. Sedan dess ansvarar Björn Borg för design, produktutveckling och distribution på samtliga marknader.
Rörelseresultatet under kvartalet blev 16,8 miljoner kronor, vilket var lägre än jämförbart kvartal 2023 då det uppgick till strax över 20 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 7,2 procent (10,2).
”Minskningen i rörelseresultat beror helt på kostnader för integrationen av skor och ökade investeringar i marknadsföring, vilka båda syftar till att skapa förutsättningar för framtida tillväxt”, skriver Henrik Bunge i rapporten.
Hemmamarknaden Sverige gick starkast och ökade med 43 procent medan Tyskland, där bolaget har lagt in en offensiv, var upp med 13 procent.
Vad gäller helårssiffrorna närmar sig Björn Borg den miljard som Henrik Bunge har eftersträvat sedan han tillträdde som vd 2014. Omsättningen uppgick till cirka 990 miljoner kronor jämfört med 872 miljoner 2023. Omsättningen i den egna e-handeln inklusive den externa e-handeln uppgick till 420 miljoner jämfört med 358 miljoner, en ökning om 17 procent.
Bruttovinstmarginalen sjönk från 54 procent till 52,6 procent. Rörelseresultatet ökade marginellt, från 100,6 miljoner kronor 2023 till 101,8 miljoner kronor 2024.
Enligt Henrik Bunge har bolaget under fjolåret ökat sitt fokus på sportkläder, skor, egen e-handel samt den tyska marknaden, som ses som strategiska tillväxtområden.
”Alla dessa områden har visat imponerande tillväxt under fjärde kvartalet. Framöver kommer vi att öka våra investeringar i dessa områden för att fortsätta driva vår tillväxt”, avslutar Henrik Bunge.