23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Doldisen bakom svenska väskimperiet: ”Butiksarbetet lärde mig mycket”

Resan har varit ganska osannolik, från starten i det egna garaget i villan i Västra Frölunda, Göteborg, till en verksamhet som omsätter miljoner.– Det är de små detaljerna som gör det, tycker Ulrika Eriksson, designer bakom det prisade väskvarumärket Ulrika Design som erövrat accessoarmarknaden som underleverantör och grossist.

Det har gått 20 år sedan starten när den första egendesignade väskan rullades ut på marknaden. Ulrika Eriksson skrattar och berättar att hon halkade in i väskbranschen av en slump.

– Jag ”ärvde” ett sommarjobb i en väskbutik av min storasyster och på så sätt väcktes intresset för väskor.

Efter diverse turer startade Ulrika Eriksson eget 2005. Då hade hon redan börjat skissa på egna väskmodeller och förbättringar av redan befintliga lösningar. Lite försynt förklarar Ulrika Eriksson att hon startat från noll och utan designutbildning.

– Men erfarenheter från butiksarbetet lärde mig mycket. Ofta var det små detaljer som avgjorde köpet, till exempel hur lång en axelrem var eller hur den var placerad. Så jag tänkte att rätt anpassat och för svenska kunder finns det förbättringar att göra, säger Ulrika Eriksson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093