Fem bolag bildar gigant inom sportmode – ”Blir en av Nordens största”
I dag, den 1 oktober, går fem bolag ihop och bildar Ashe som nu blir den ledande nordiska distributör- och varumärkespartnern inom sport- och sportmode.
– Vi slår ihop fem stycken bolag till en stor gemensam aktör, Ashe. Det här projektet har vi hållit på med sedan årsskiftet. Vi blir en av Nordens största varumärkesdistributörer, riktigt roligt är det, säger Jacob Sandström, vd för Ashe, till Habit.
Bolagen JO Sport, Tennisfashion, Racketdoktorn, On Target och Ullmax, som numera är en del av Ashe, ägs samtliga av investmentbolaget Storskogen. Över 30 varumärken kommer numera att ingå i Ashe, bland andra Babolat, Nike, Gant Footwear, Blizzard, Tecnica, Giro, Lenz, Dynafit och Pomoca.
Investmentbolaget har vid fyra tidigare tillfällen gjort liknande förvärv inom bland annat hårvård, säkerhetsprodukter och golvbranschen där små bolag köpts upp under en period för att sedan bilda ett stort bolag.
Förhoppningen är att kunna kombinera stordriftsfördelarna, som gemensamt lager, ekonomiavdelning, it-system, samtidigt som specialistkunskaperna i respektive nisch ska kunna tas till vara på bästa sätt, menar Jacob Sandström.
– När det kommer till skidutrustning exempelvis kan vi vara jättenära våra kunder och väldigt nära marknaden. Då tror vi att det enda sättet att hitta skalfördelarna, säger han.
De fem bolagens kunder är alltifrån stora kedjor som XXL till specialistbutiker. De har informerats i förväg om lanseringen av Ashe, även om många detaljer inte blivit klara förrän nu.
Redan nu finns alla förutsättningar på plats för ett lönsamt företag, enligt Jacob Sandström.
– Break even når vi redan nu. Det är ingen räddningsaktion på något sätt, alla de här bolagen går bra. Sen har både sport- och skobranschen haft det tufft, minst sagt. Men vi ser redan nu att marknaden börjar vända och redan nästa år börjar det ser positivt ut.