E-handeln var draglok åt klädhandeln i augusti. Den digitala försäljningen ökade 10,8 procent i löpande priser jämfört med motsvarande månad i fjol. Uppgången i den fysiska klädhandeln var betydligt blygsammare, upp 1,8 procent. Totalt ökade klädförsäljningen på 2,1 procent procent i löpande priser.
Detta enligt färsk statistik från Svensk Handel som från och med augusti redovisar försäljningen i butik och e-handel separat.
Skoförsäljningen hade en betydligt tuffare månad med minussiffror i båda försäljningskanalerna. Facit för fysisk handel blev -1,9 medan e-handeln backade med 9,4 procent. Totalt sjönk skoförsäljningen 2,8 procent.
– Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts, säger Svensk Handels vd, Sofia Larsson i en kommentar.
Nytt i augustis mätning är att Stilindex också mäter försäljningen av kläder och skor uppdelat på dam, herr och barn. Försäljningen av damkläder ökade med nästan 5 procent jämfört med augusti i fjol medan försäljningen av damskor backade 1,2 procent. I herrkategorin var ökningen för kläder 1,3 procent och 1,4 procent för skor. Vad gäller barnkategorin har försäljningen av kläder och skor slagits ihop. Facit blev en ökning på 2,8 procent.
| Totalt | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
| Kläder | 2,10% | 12,40% |
| Skor | -2,80% | 3,30% |
| Fysisk handel | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
| Kläder | 1,80% | 10,00% |
| Skor | -1,90% | 2,10% |
| E-handel | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
| Kläder | 10,80% | 28,50% |
| Skor | -9,40% | 16,80% |
Källa: Stilindex, Svensk Handel