23948sdkhjf

Puma ökade rörelseresultatet mindre än väntat

Vd Arne Freundt stolt över sitt team trots rörelsevinst under förväntan.

Tyska klädmärket Puma redovisar en omsättning i linje med förväntat under andra kvartalet. Rörelseresultatet var sämre än väntat.

Omsättningen sjönk 0,1 procent till 2 117 miljoner euro (2 120). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 2 140.

Rörelseresultatet blev 117,2 miljoner euro (115,3), väntat rörelseresultat var 123. Rörelsemarginalen var 5,5 procent (5,4).

Resultatet efter skatt blev 41,9 miljoner euro (55,0), analytikerkonsensus 53,8.

"Med vårt rörelseresultat för andra kvartalet levererade vi fullt ut enligt våra utsikter för kvartalet och är på god väg att leverera enligt våra utsikter för helåret. Jag kan inte vara mer stolt över vårt team och våra starka partnerskap med detaljhandeln, som var nyckeln till att leverera detta resultat i en miljö med ökad valutamotvind, ansträngda leveranskedjor och makroekonomiska och geopolitiska utmaningar som tynger konsumentförtroendet runt om i världen. Med tanke på vår starka orderbok för andra halvåret upprepar vi våra utsikter för försäljningstillväxten i MSD-kategorin och minskar vårt ebit-utfallsintervall för helåret till 620-670 miljoner euro i ebit mot bakgrund av dessa externa faktorer", skriver vd Arne Freundt.

Puma upprepar prognosen om en medelhög ensiffrig valutajusterad försäljningstillväxt för 2024.

"Med hänsyn till de externa faktorerna i form av högre fraktkostnader, förändrade tullar och ett fortsatt dämpat konsumentsentiment, särskilt i Kina, minskar vi våra utsikter för rörelseresultatet (ebit) till ett intervall på 620-670 miljoner euro (2023: 621,6 miljoner euro; tidigare utsikter: 620-700 miljoner euro). Vi förväntar oss att nettoresultatet (2023: 304,9 miljoner euro) kommer att förändras under 2024 i linje med rörelseresultatet", skriver bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063