Försäljningen sjönk med 12,3 procent till 877,1 miljoner pund under räkenskapsåret 2023/2024 jämfört med 1 000,3 miljoner pund under motsvarande period för ett åt sedan.
EBITDA-resultatet uppgick till 197,5 miljoner pund (245,0), och EBITDA-marginalen till 22,5 procent jämfört med 24,5 procent för kvartalet i fjol. Resultatet före skatt var 93 miljoner pund (159,4) och efter skatt 69,2 miljoner pund (128,9).
Bolaget sjösätter nu ett besparingsprogram som ska minska kostnaderna med 20-25 miljoner pund, vilket motsvarar cirka 300 miljoner svenska kronor. Samtidigt ska bolaget öka takten i USA.
– Vi är tydliga med att vi måste öka efterfrågan i USA för att återgå till tillväxt från och med 2026 och vi genomför en detaljerad plan för att uppnå detta, med fokuserade och ökade marknadsföringsinvesteringar i USA under det kommande året, säger vd Kenny Wilson i en kommentar.
Dr Martens prognostiserar att intäkterna på koncernnivå under räkenskapsåret 2024/2025 sjunker med runt 20 procent under det första halvåret. Tillsammans med sparprogrammet kommer de övergripande resultatet för räkenskapsåret vara viktade mot det andra halvåret, skriver bolaget.