23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Björn Borg ökar omsättningen – skoförsäljningen rasar

Bolaget ökar omsättning och rörelseresultat. Skoförsäljningen störtdyker.  

Björn Borg, som säljer sport- och underkläder, väskor och skor, redovisar en ökad omsättning på 4 procent under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Facit blev 257 miljoner kronor jämfört med 247 miljoner. Rörelseresultatet uppgick till 33,5 miljoner kronor jämfört med 31,4, med en rörelsemarginal på 13,0 procent, i nivå med fjolårets kvartal.

Omsättningen i grossistledet ökade med 4 procent, bolagets externa e-handlare växte med 12 procent och den egna e-handeln ökade med 21 procent. Björn Borgs jämförbara fysiska butiker ökade med 1 procent medan distributörsledet tappade 11 procent.

Det blev också ett rejält hack i kurvan vad gäller skoförsäljningen som rasade med 46 procent. Detta till följd av att licenspartnern, Serve & Volley B.V, gick i konkurs under kvartalet. Det ledde till störningar i  leveranskedjan och för säsongsinförsäljningen. Serve & Volley har designat och tillverkat skor åt Björn Borg på licens och har även sörjt för distributionen i Europa, med undantag för Sverige, Finland och Danmark. I mars sade Björn Borg upp avtalet och tog över skoverksamheten i egen regi. Sedan dess ansvarar bolaget självt för design, produktutveckling och distribution på samtliga marknader. 2025 års kollektion kommer att vara den första i egen regi.

Trots raset ser Björn Borgs vd, Henrik Bunge, stora möjligheter för segmentet: ”Kategorin skor har en mycket stor potential för bolagets framtid, detta gäller även resterande del av 2024. Ett tydligt tecken på denna potential är att vi i vår egen e-handel ser en tillväxt på 128 procent för skor under kvartalet”, skriver han i en kommentar.

Henrik Bunge är nöjd med kvartalet i sin helhet. ”Det jag är mest nöjd med är vår fortsatta mycket fina utveckling av sportkläder, som växer 24 procent. Dessutom fortsätter vår starka tillväxt i egen e-handel, som ökar 21 procent jämfört med föregående års första kvartal. Trots en utmanande omvärld utvecklas vår affär är i rätt riktning med ett varumärke som hela tiden stärks.”

I går, torsdag, höll Björn Borg sin årsstämma. Där omvaldes samtliga styrelseledamöter: Heiner Olbrich, Alessandra Cama, Anette Klintält, Fredrik, Lövstedt, Mats H Nilsson, Jens Høgsted och Johanna Schottenius. Heiner Olbrich omvaldes till styrelsens ordförande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04