Kids brand stores styrkebesked: Vänder till vinst efter år av förluster
Efter sex år i rad med röda siffror har Kids brand store, Original Brands Sweden AB, vänt till vinst. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Tillväxttakten i fjol uppgick till 15 procent, vilket innebar et omsättningsluft till 330 miljoner kronor. EBITDA-resultatet stärktes till 8,3 miljoner kronor.
Bolagets vd, Johann Levy, som tillträdde för två år sedan, säger att Kids brand store går in i 2024 som ett lönsamt bolag.
– Vi ligger mer rätt i sortimentet, vilket har gjort att vi har förbättrad marginalerna – en trend som vi ser håller i sig även under 2024. Vi ser även bättre effektivitet i vår marknadsföring, vilket har en positiv effekt och viktig inverkan när vi vänder till vinst, säger Johann Levy till Habit.
E-handelsbolaget, som vänder sig till barn och unga och är återförsäljare av varumärken i premiumsegmentet, låg i startgroparna att lansera eget varumärke när Johanna Levy gick in som vd. Varumärket som heter RYVLS har varit ett viktigt komplement i den totala mixen, uppger företaget.
– RYVLS har verkligen hittat en roll hos oss som tilltalat såväl killar som tjejer, och kan erbjuda trendiga plagg till en attraktiv prispunkt. Det har visat sig vara ett perfekt komplement till vårt befintliga sortiment och en bidragande faktor till vår stabilitet på en i övrigt skakig marknad, säger Johanna Levy.
Kids brand store ligger i riskkapitalbolaget Eequitys portfölj.
– Det vi ser på sista raden för 2023 är inte bara ett årsresultat, utan ett resultat av modiga och välavvägda affärsbeslut. Kids brand store har vågat satsa på nya strategier för såväl sortiment, marknad och organisation under det senaste året. Nu ser vi frukten av det, säger Magnus Wiberg, styrelseordförande på Eequity.