23948sdkhjf

Lyft för kläder och skor – ökning med 11 procent

Första positiva kvartalet på över två år för e-handeln. Ett trendbrott som kan vara viktigt för handeln.

Enligt Svensk Handels E-handelsindikator blev det ett lyft för näthandeln under det första kvartalet 2024. Tillväxten landade på 11 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Innan dess har det varit nio raka kvartal med negativ tillväxt.

Trendbrottet stod klart när siffrorna för mars hade kommit in. Omsättningstillväxten för mars landade på 1 procent jämfört med samma månad 2023, vilket är en betydligt lägre tillväxt än i januari och februari då motsvarande siffror var tvåsiffriga.

– Årets första kvartal är det första på över två år som visar en positiv omsättningstillväxt, detta trots att mars månads siffror inte är fullt lika starka som januari och februari. Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Allra starkast var utvecklingen för möbelhandeln som landade på 61 procent ökning i omsättning jämfört med första kvartalet i från. Alkohol ökade 29 procent medan barnartiklar eller leksaker ökade 21 procent. Kläder eller skor hamnade på plats sex på listan med ett lyft på 11 procent.

– Även e-handeln påverkas av inflation och höga räntor. Justerat för inflationen ser vi att e-handelsvolymen sjönk med cirka 1 procent jämfört med förra året, vilket är ett kvitto på handelns tuffa situation just nu. Positiva signaler i form av sänkta räntor och kommande räntebesked bådar dock gott för e-handeln fortsättningsvis, säger Per Ljungberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089