23948sdkhjf

Fler handlade mode på nätet

Efter flera dystra månader blev lyftet tvåsiffrigt i februari, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.

Ljusningen för e-handeln ser av allt att döma ut att hålla i sig. I alla fall sett till de två första månaderna i år. Omsättning ökade med 19 procent januari jämfört med motsvarande månad året före. I februari ökade omsättningen med 14 procent till 11,4 miljarder kronor.

– Vi kan konstatera att e-handeln har haft en väldigt stark start på året, givet det fortsatt ansträngda ekonomiska läget. Det är ännu för tidigt att säga att vändningen har skett, men vi ser tecken på att e-handelsutvecklingen kommer att fortsätta i positiv riktning under kommande månader, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Fler personer handlade online i februari i år jämfört med februari i fjol, vilket förklarar den stora försäljningsökningen. Totalt var andelen konsumenter 72 procent, vilket är en historiskt hög siffra för månaden, enligt Svensk Handel. Motsvarande siffra för 2023 var 65 procent.

Apoteksvaror var den kategori som gick starkast. Enligt undersökningen handlade 32 procent av konsumenterna i kategorin jämfört med 29 procent samma period i fjol. Kläder och skor var den näst vanligaste kategorin. 28 procent av konsumenterna handlade mode jämfört med 27 procent i februari 2023. Totalt har konsumenterna handlat mode för cirka 4 miljarder kronor totalt under januari och februari i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.471