23948sdkhjf

Sparåtgärder gav effekt – Ellos stärker resultatet

Ökad efterfrågan på modeerbjudandet, särskilt på underkläder och badkläder.

Omsättningen för e-handelsbolaget Ellos minskade under det sista kvartalet 2023, samtidigt som resultatet förbättrades. Till stor del på grund av att bolagets sparåtgärder gett önskad effekt. Det framgår av bolagets bokslutskommuniké.

Den starka resultatförbättringen för 2023 kommer främst från en högre bruttomarginal, lägre marknadsföringskostnader och lägre operativa kostnader, skriver vd Hans Ohlsson i rapporten.

– Att minska kostnader har varit högt prioriterat på våra marknader i Norden och Europa, och det arbetet fortsätter under 2024, säger Hans Ohlsson i en kommentar.

Det justerade rörelseresultatet, ebita, ökade till 73,5 miljoner kronor, jämfört med med 26,5 miljoner kronor under samma period i fjol. För helåret ökade resultatet till 188,9 miljoner från drygt 80 miljoner kronor 2022.

Nettoomsättningen minskade med 4,7 procent och landade på 993,6 miljoner kronor. Under hela 2023 hade Ellos Group en nettoomsättning på 3 436,6 miljoner kronor. Det är 3,6 procent mindre än 2022.

– Under årets sista kvartal såg vi en stark efterfrågan på vårt erbjudande inom mode. Satsningarna på bland annat underkläder och badkläder föll väl ut, och vi välkomnade hundratusentals nya kunder på våra e-handelsplattformar. Vi såg också en stark utveckling inom kök och hushåll som är ett nytt område för 2023. Det är bevis för att vår strategi som ledande e-handelsaktor inom mode och heminredning fungerar och ger resultat, fortsätter Hans Ohlsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.211