När Woolpower för drygt tre år sedan började konkretisera planerna för att bygga en egen fabrik var förutsättningarna rimliga; en stabil produktion och ekonomi sedan decennier tillbaka. Men dimensionen av projektet kan tyckas tangera hybris. Den nya lokalen på 11 000 kvadratmeter skulle bli dubbelt så stor som den gamla.
När spaden väl sattes i ma...
Så blev 50-åriga Woolpower en förebild för branschen
2023 blev Östersundsföretagets år. En ny fabrik invigdes, rekordmånga anställdes, kronprinsessan hälsade på, orderböckerna fylldes och två utmärkelser kammades hem. Plötsligt blev ett företag, som har tillverkat i princip samma produkt under ett halvt sekel, en förebild för såväl klädbranschen som näringslivet. Hur gick det till?
Ulrika Rogeman, operativ chef på Woolpower, tror att företaget är bättre rustat än många andra inför kommande EU-lagstiftning tack vare ett statiskt sortiment och långa relationer med få leverantörer. Foto: Emelie Torstensson
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Habit och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer