Så mycket omsatte mode på nätet 2023
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/77135510.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5360&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3573&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=30b08e1af3751dd1dee41c7818ef9ff447dbb32c93cf5a0485a8416292f19636)
Den branta tillväxttakt som förutspåddes för e-handeln i Sverige har kommit av sig. 2023 blev ett rejält hack i kurvan då den totala omsättningen backade med 8 procent till 144 miljarder kronor i löpande priser jämfört med 2022. Det är andra året i rad som e-handelsförsäljningen minskar, detta enligt undersökningen E-handelsindikatorn från Svensk Handel.
Anledningen är inte att färre personer e-handlar utan att de handlar för mindre belopp. I fjol sjönk snittkvittot med 200 kronor per månad. Sett till fjolårets inflation motsvarar det ett volymtapp på 16 procent, uppger Svensk Handel.
Modekonsumenterna förblir lojala e-handlare. Den näst vanligaste varukategorin som e-handlades 2023 efter apoteksvaror var kläder och skor. Andelen som köpte mode var 30 procent, vilket är i nivå med 2022.
I lågkonjunkturen är det de kapitaltunga branscherna som har fått stryka på foten, däribland hemelektronik och möbler. Omsättningen för flertalet av varukategorierna backade i fjol. Undantaget är bland annat kläd- och skobranschen som nådde en omsättning på 28,6 miljarder kronor 2023, vilket är lika mycket som året före. Det genomsnittliga köpbeloppet sjönk från 966 kronor 2022 till 948 kronor i fjol.
E-handelsindikatorn bygger på närmare 25 000 intervjuer under 2023, vilket motsvarar en deltagarfrekvens på 57 procent bland det totala antalet tillfrågade.