23948sdkhjf

Så mycket omsatte mode på nätet 2023

E-HANDELSINDIKATORN 2023. ✓ Andelen modekonsumenter i nivå med 2022. ✓ Nolltillväxt. ✓ Snittkvittot lite lägre än 2022.

Den branta tillväxttakt som förutspåddes för e-handeln i Sverige har kommit av sig. 2023 blev ett rejält hack i kurvan då den totala omsättningen backade med 8 procent till 144 miljarder kronor i löpande priser jämfört med 2022. Det är andra året i rad som e-handelsförsäljningen minskar, detta enligt undersökningen E-handelsindikatorn från Svensk Handel.

Anledningen är inte att färre personer e-handlar utan att de handlar för mindre belopp. I fjol sjönk snittkvittot med 200 kronor per månad. Sett till fjolårets inflation motsvarar det ett volymtapp på 16 procent, uppger Svensk Handel. 

Modekonsumenterna förblir lojala e-handlare. Den näst vanligaste varukategorin som e-handlades 2023 efter apoteksvaror var kläder och skor. Andelen som köpte mode var 30 procent, vilket är i nivå med 2022. 

I lågkonjunkturen är det de kapitaltunga branscherna som har fått stryka på foten, däribland hemelektronik och möbler. Omsättningen för flertalet av varukategorierna backade i fjol. Undantaget är bland annat kläd- och skobranschen som nådde en omsättning på 28,6 miljarder kronor 2023, vilket är lika mycket som året före. Det genomsnittliga köpbeloppet sjönk från 966 kronor 2022 till 948 kronor i fjol. 

E-handelsindikatorn bygger på närmare 25 000 intervjuer under 2023, vilket motsvarar en deltagarfrekvens på 57 procent bland det totala antalet tillfrågade. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.129