23948sdkhjf

DEBATT: ”Säg nej till flygfrakt – trots krisen i Röda havet”

Oroligheterna i Röda havet gör att transporterna till havs riskerar att försenas. Det är i situationer som dessa, när affärsreflexen att rädda leveranstider med flygfrakt, som vi måste våga stå vid våra löften. Det skriver skoföretaget Icebugs delägare David Ekelund och Tom Nilsson, som uppmanar branschen att våga stå emot att skicka varor med flyg.  

Just nu råder de största logistikutmaningarna vi har sett sedan pandemin. Oroligheter i Röda havet gör att rederierna undviker Suezkanalen och i stället går den långa vägen runt Godahoppsudden. Det gör containerfrakt dyrt och tidskrävande, något som blir tydligt för oss i skobranschen likväl som för andra svenska importföretag. Därför vill vi skicka en tydlig uppmaning till alla företagsledare som nu överväger flygfrakt: Våga avstå!

Många svenska företag har satt ambitiösa klimatmål kopplade till att halvera koldioxidutsläpp till år 2030, men även att minska utsläpp under tiden till 2030. Det är i situationer som nu, när affärsreflexen är att rädda leveranstider med flygfrakt, som vi måste våga stå vid våra löften. Flygfrakt orsakar minst 20 gånger så stora utsläpp som containerfrakt med båt. Att seriöst sträva mot klimatmål innebär att alla utsläpp som verksamheten orsakar behöver minskas. Icebug har inte fraktat varor med flyg vid leveransförseningar på många år och sedan vi satte våra skarpa klimatmål är det otänkbart, eftersom det skulle fördubbla koldioxidavtrycket på varenda sko vi tar hem.

Att säga nej till flygfrakt kostar. Det kostade oss försiktigt räknat 30–50 miljoner i omsättning under pandemins peak 2020, när stora delar av vår höstleverans blev drygt tre månader försenad. Den enkla lösningen hade varit att flyga hem produkterna och få ut dem i butik så fort som möjligt. Men vår inre kompass sade nej, och det är vår inre kompass som också styr våra policys.

På kort sikt: ett dyrt beslut. Men det blev snart tydligt att det fanns fördelar också. När kunder som inte fått sina produkter i tid hörde av sig och fick förklarat att förseningen berodde på att vi väljer bort flygfrakt till förmån för klimatet, fick vi mångas sympati. I stället för att välja bort oss, valde de allra flesta att vänta på sina produkter.

Det är lätt att prata och agera hållbart när det inte finns någon målkonflikt. Vi måste göra det även när det är obekvämt.

Välj att stå vid era löften, och avstå lockelsen att maximera vinst på bekostnad av miljön. Våga lita på att kunder kommer att visa både tålamod och sympati med försenade kollektioner.

Nu vill vi ge tre enkla uppmaningar till företagsledare:
1. Säg nej till flygfrakt!
2. Berätta varför ni gör det.
3. Uppmuntra konkurrenter och partner att göra samma sak – omställningen kan bara göras tillsammans!

David Ekelund och Tom Nilsson
delägare och vd:ar, Icebug AB

Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095