23948sdkhjf

De hjälper modebolagen navigera den digitala marknadsföringen

Digital marknadsföring är ett område i ständig förändring, med många områden och som kräver kunskap och omvärldsbevakning. Victor Tomas, grundare av Ciaso Media, tipsar om hur modebolag bäst navigerar det konstant föränderliga landskapet.

Victor grundade Ciaso Media, byrån som hjälper bolag med digital marknadsföring, 2020 – samtidigt som han studerade på universitetet. Innan dess var han en del av marknadsföringsteamet på Na-kd.

Han berättar om hur byråbranschen förändrats och om vikten av att jobba datadrivet kombinerat med ett kreativt tankesätt. Enligt Victor Tomas behöver fokuset nästan helt ligga på innehållet i marknadsföringen.

– Förr kunde man lättare nå sin målgrupp operativt med mediaköpen, medan man idag behöver göra annonsinnehåll extremt kontextualiserat utifrån vem man vill nå. Detta gör att de företag som är bäst på att kommunicera med sin målgrupp blir de som lyckas tränga igenom bruset och vinner.

Annonsinnehåll blir viktigare

Victor menar att fokusskiftet har gjort att hjälpen som bolag efterfrågar hos byråerna har ändrats från primärt tekniska delar till utveckling av annonsinnehåll som tilltalar kunderna. Detta har också gjort att utbudet av marknadsföringsbyråer har förändrats.  

– Det har skapat en ”ny våg” av byråer som arbetar med mycket mer fokus på själva innehållet i annonseringen. Det är bra, men samtidigt missas ofta varumärkets kärna vilket vi fått höra från flera företag den senaste tiden. Traditionella byråer, däremot, är ofta bättre på att hålla varumärket i fokus, men de kan i stället missa det innovativa arbetssättet. Här har vi hittat en mittlinje där vi både jobbar innovativt samt har varumärket i centrum. Detta är något vi märkt uppskattas av framför allt varumärken inom mode – och som dessutom levererar bra resultat.

Arbetssättet passar modebolagen

Ciaso Media har under föregående år lockat till sig just modebolag som kunder. Några av dem är varumärken som Twist & Tango, CC Shoes och Rut & Circle, men även varuhus som Hanzens.

Victor berättar att deras metoder fungerar bra ihop med många modebolags redan existerande interna processer, samtidigt som de levererar bra resultat. Byrån blir en hjälpande hand på alla fronter gällande digital marknadsföring. 

– Vi hjälper våra kunder att sätta en strategi för vilka kanaler de ska fokusera på beroende på var vi får bäst avkastning på deras annonsbudget. Vi identifierar hur vi bäst kommunicerar med målgruppen i de kanalerna, hjälper till att skapa annonsinnehåll och självklart sköter vi även det traditionella arbetet med medieköpen.

Vilket är ditt bästa tips till modevarumärken som vill lyckas digitalt 2024?

– Identifiera hur ni bäst når era kunder och genererar försäljning. Är det sociala medier så identifiera vilken plattform er målgrupp befinner sig på, och därefter hur ni bäst kommunicerar med dem där. Och oavsett plattform: Fokusera på att göra arbetet på en plattform riktig bra, i stället för halvdant på flera.

Bolagets namn: Ciaso Media

Grundades: 2020

Stad: Stockholm

Erbjuder: Ciaso Media hjälper bolag skapa tillväxt och bygga varumärke med hjälp av digital marknadsföring.

Läs mer på ciasomedia.com 

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093