23948sdkhjf

Newbie, ett starkt varumärke med fokus på hållbarhet

Från början var Newbie ett label för barnkläder inom Kappahl-familjen, just för att man inte skulle behöva slå sig in på en tuff marknad. Men kundintresset växte snabbt. Succén var given. Numera står Newbie på egna ben.

Idag finns 27 rena Newbie butiker på fem marknader och onlineförsäljning på många fler. Utöver detta finns Newbie i 14 Shopfronts och alla Kappahl-butiker som en viktig del av det totala barnerbjudandet. Några internationella kundkommentarer talar sitt tydliga språk om framgången: ”Newbies clothes are outstanding and so beautiful. The designs are fairy tale good”, ”Beautiful clothes, lovely cotton and design”, “Beautiful quality clothes for little ones very pretty designs good prices and quick delivery” och “Very good quality clothes with beautiful design, thick cotton and affordable prices”.
– Redan från början insåg Kappahl att Newbie har en stor potential och är ett de starkaste varumärkena i kategorin barnkläder, säger Thomas Kusoffsky som är VP Newbie på Kappahl Group. Han utvecklar bakgrunden till Kappahls satsning:
– Kappahl såg ganska tidigt att många föräldrar vill kunna ge sina små det absolut bästa och att det inte fanns jättemånga alternativ på marknaden för att möta det behovet. En otroligt spännande utvecklingsresa startade 2010 då Newbie lanserades som Kappahls label för de allra minsta.

I takt med att Newbie’s varumärke vuxit sig allt starkare har man även sett att utvecklingspotentialen kan behöva egna strategier än de som gör Kappahl rättvisa.
– Vår målgrupp skiljer sig något och växer samtidigt som vårt kundlöfte, ”Nostalgic style made to last”, blir mer och mer relevant på allt fler marknader, fortsätter Thomas Kusoffsky. Med det som utgångspunkt beslutade sig Kappahl Group 2023 för att bryta ut Newbie från Kappahl brand och påbörja en resa mot ett starkt ”stand alone brand” med siktet inställt på en global expansion.
– Vi ser att vi kommer fortsätta vara en del av Kappahls barnerbjudande men att en viktig del i vår resa framåt handlar om att fortsätta bygga våra egna destinationer, både fysiskt och online såväl som på befintliga Kappahl-marknader som nya marknader där Kappahl inte finns.  En viktig ingrediens i Newbie´s varumärke är hållbarhet.
– Det har alltid varit en grundpelare i Newbie, poängterar Thomas Kusoffsky. Att arbeta med material som känns bekväma, håller länge och som har mindre påverkan på vår planet var, som sagt, en viktig parameter i grundandet redan 2010. Att Kappahl Group dessutom håller hållbarhet som högst prioriterat i hela gruppens fortsatta utveckling gör det såklart ännu enklare för oss att benhårt hålla fast vid detta. 

Som en del i Kappahl Group, är Newbie en del av gruppens stora satsningar inom hållbarhetsstrategin, allt ifrån bra och säkra arbetsförhållanden i produktion till textilinsamling i butik. Utöver det så är hela Newbie-sortimentet tillverkat i certifierade material som återvunnen polyester och RWS-certifierad ull. Alla bomullsprodukter är också i ekologisk bomull varav merparten är GOTS-certifierad.
– I produktväg har vi till exempel årliga kollektioner som går under namnet ”Rescued fabrics” där vi utnyttjar spillet från produktion av tidigare Newbie kollektioner för att säkra att så mycket material som möjligt kan få nytt liv i stället för att gå till spillo, säger Thomas Kusoffsky. Kappahl/Newbie har fått fin respons och uppskattning för det här initiativet:
Våra kunder har ofta en särskild relation till våra produkter och vår design. Det gör att kunden uppskattar vår kvalitet, våra vackra tyger och kreativa mönster. Exempelvis kanske en favoritklänning återuppstår som en pyjamas.
Avslutningsvis poängterar Thomas Kusoffsky att det är viktigt att alla partners som man samarbetar med, har samma värderingar och har samma syn på att bidra till en ansvarsfull modebransch:
– Att vårt erbjudande kan fylla en position hos relevanta återförsäljare tror vi starkt på. Och att utforska en sådan affärsmodell och starka samarbeten ser vi stor potential med i vår resa framåt.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063