23948sdkhjf

Novemberlyft för skohandeln – ”Välbehövligt”

Svensk Handel tror på en stark avslutning på skoåret.   

En kall och vintrig novembermånad bidrog till att försäljningen i skohandeln och dess e-handel ökade med 5,5 procent i löpande priser och i jämförbara enheter i november jämfört med motsvarande månad i fjol. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel. 

– Att skohandeln för andra månaden i rad visar på en ökning är ett styrkebesked, särskilt då en viktig julhandel nu också väntar. Vi hoppas och tror att delbranschen kommer att avsluta året starkt, vilket behövs givet de ansträngande ekonomiska tiderna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.

Klädhandeln backade däremot under november med 1,5 procent, trots att Black Friday-kampanjerna låg i slutet av månaden. Hur mycket modehandeln omsatte under veckan framgår inte, men Svensk Handel konstaterar att den totala omsättningen i handeln totalt var något lägre än i fjol och drar slutsatsen att  modebranschen har det tufft.

Enligt Svensk Handel innebär novemberresultatet en ökning i volym för skohandeln, medan klädhandeln minskar i volym, sett till de senaste inflationssiffrorna från Statistiska centralbyrån i oktober. 

Ackumulerat i år, januari till november, har skohandelns försäljning ökat med 1,1 procent jämfört med motsvarande period 2022. För klädhandeln är motsvarande siffra 2,2 procent.

Svensk Handel spår att julhandeln kommer bidra till en stark avslutning på året både för sko- och klädhandeln.

November 2023-2022 November 2023-2021 Ackumulerat 2023/2022 Ackumulerat 2023/2021
Kläder -1,5% 0,3% 2,2% 16,2%
Skor 5,5% 13,9% 1,1% 14,1%

Källa: Svensk Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063