23948sdkhjf

Utländsk aktör köper Odd Molly för en miljon kronor – ansöker om avnotering

MBRS Group säljer det sista återstående bolaget i portföljen. 

Två år efter förvärvet säljs Odd Molly. MBRS Group har i dag ingått villkorat avtal om försäljning av samtliga aktier i det helägda dotterbolaget Odd Molly Sverige till en utländsk aktör för en köpeskilling motsvarande 1 miljon kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.

Under det senaste året har Odd Molly genomgått en rekonstruktion och därmed genomfört kraftiga besparingsåtgärder. Trots åtgärderna har en minskad efterfrågan utmanat bolagets möjlighet att bedriva en hållbar och lönsam affär, skriver bolaget. 

– Det är givetvis oerhört tråkigt att våra ansträngningar inte räcker hela vägen, vi som bolag har gjort allt för att Odd Molly ska klara sig genom dessa tuffa marknadsförutsättningar. Det arbete som vår creative director Marie Olsson Nylander med team gjort inför nylansering våren 2024 är oerhört imponerande. Därför är det ändå positivt att vi har hittat en lösning som innebär att Odd Molly som bolag och varumärke kan leva vidare och att framtagen kollektion kan köpas in och lanseras enligt plan, säger Odd Mollys tillförordnade vd Andreas Andrén.

Styrelsen ser över alternativ för bolagets framtid. Planen är att efter transaktionen och en extra bolagsstämma ansöka om avnotering av bolagets aktier från Nordic Growth Market Nordic SME och en frivillig likvidation.

I torsdags i förra veckan släppte bolaget kvartalsrapporten för tredje kvartalet i år. Både omsättning och resultat stärktes tack vare en ackordslikvid. 

MBRS Group har under knappt två år gått från ett bolag med cirka 600 miljoner i omsättning till att, när försäljningen av Odd Molly är klar, inte ha något i portföljen alls. Modebolagen som har varit i koncernens ägo är Best of Brands, Odd Molly, Hunkydory (licens) och We are spindye, Campadre och Members och Best of Brands. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08