23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sandströms fyller 100 år: ”Guldåren är just nu”

Från depressionen på 1930-talet till pandemin. Kriserna har kommit och gått i modekedjan Sandströms hundraåriga historia. Ska man jobba med affärer är det bara att lära sig hantera det på bästa sätt, konstaterar vd Mikael Sandström.

Den 1 oktober har det gått 100 år sedan Sandströms, som då hette Fabriksboden, öppnade i Kisa. Det var Mikael Sandströms farmor och farfar som startade verksamheten. Sandströms är i och med det Sveriges äldsta modekedja i samma familjs ägo.

Hur har ni lyckats hålla företaget levande i ett sekel?

– En väldigt stor anledning är att vi, inom de ramar vi har, hela tiden förändrat oss i takt med tiden. Sedan har vi också alltid varit ett småländskt företag där en sparad krona är en tjänad krona. Vi har alltid varit väldigt försiktiga med banklån och att försätta oss i ogenomtänkta risker. Samtidigt som vi då har expanderat verksamheten rejält under åren, säger Mikael Sandström till Habit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.115