Inuikiis delägare Nicole Nordin: ”Ambitionen är att skapa ett globalt modehus”

I Sverige och Skandinavien har Inuikiis popularitet rusat. Likaså i Tyskland och Polen. Därtill är USA en växande marknad och i år går bolaget in i Kina.
Bakom framgången står bland andra den svenska entreprenören Nicole Nordin. För åtta år sedan tog hon in schweiziska Inuikii (som då hette Ikkii) i sin agentur Alline Agency och fick distributionsrättigheterna i Skandinavien.
–Jag upptäckte varumärket på skomässan Micam i Milano och såg direkt potentialen. Den kvinnliga intuitionen sade mig ”let’s go”, berättar Nicole Nordin under ett besök i Stockholm.
Nicole Nordin
Gör: Äger och driver Alline Agency sedan 2014. Delägare i Inuikki med stort övergripande strategiskt ansvar. Kommersiellt ansvarig för Calceos retailverksamhet (sko- och accessoaravdelningarna på NK i Stockholm och Göteborg samt två Alline-butiker i Stockholm och Malmö). Har nyligen förvärvat pr-byrån Presskontakterna.
Alline Agency: I portföljen finns skovarumärkena Inuikii, Lemon Jelly, Steve Madden, Moa concept och jackvarumärket Montereggi.
När Inuikii var i behov av kapital för att täcka produktionskostnader beslutade sig Nicole Nordin och hennes före detta man, Peter Forsberg, att gå in som delägare. I maj 2016 förvärvade de ”en betydande” aktiepost av grundarna Cinzia Maag och hennes två söner. Det schweiziska familjeföretaget, som är baserat i Zürich, var då bara två år gammalt och omsatte cirka 30 miljoner kronor.
–I år närmar vi oss 300 miljoner kronor, vilket är helt otroligt, särskilt med tanke på att vi är ett litet team som jobbar hårt och konsekvent och har tagit risker. Vi har gjort det bra.
När Nicole Nordin klev in som delägare omprofilerades varumärket och bytte namn till Inuikii, som betyder ”kylans skönhet”. Men från renodlade vinterprodukter breddades konceptet med en vår- och sommarkollektion 2017.
–Vi konstaterade ganska snabbt att vi behövde fler produktkategorier för att ha införsäljning året om.
Den digitala försäljningen kompletterades med fysiska återförsäljare i premiumsegmentet, som Saks, Nordstrom och Selfridges.
–Det är så vi har byggt varumärkeskännedomen. Därifrån fick vi en ”spill over”-effekt på B- och C-retailers. Men även Inuikii.com lyfte. Retailsatsningen har vi igen nu när trenden svänger från e-handelfokus till att ha en mix av fysiska butiker och e-handel.
Inuikii gör en bred kollektion och selekterar återförsäljarna. Varumärket finns både i lyx- och mellanprissegmentet.
–Vi har en kommersiell kollektion men gör också limiterade kollektioner och specifika lanseringar till utvalda kunder. Vi har en noggrann segmenteringsstrategi. Vi säljer premiumprodukter i utvalda kanaler medan vi säljer våra klassiska modeller brett.
Inuikii
Vad: Skovarumärket grundades i Schweiz av Cinzia Maag och hennes söner Danilo och Alessio Maag 2013. Nicole Nordin blev distributör till Inuikii 2015 och blev delägare i maj 2016. Utöver skor finns jackor, väskor och accessoarer i sortimentet. För fyra år sedan lanserades sweatshirt och t-shirt.
Huvudkontor: Zürich, Schweiz.
Största marknaderna: Tyskland, Polen, USA och Skandinavien.
Distribution: Säljs i egen e-handel och via fysiska och digitala återförsäljare som Nordstrom, Saks, Anthropologie, Rinascente, Kadewe, Revolve och Boozt.
Utöver vd-skapet på Alline Agency, rollen som affärsutvecklare på Inuikii och nyligen ny delägare i pr-byrån Presskontaktern (med option på förvärv) har Nicole Nordin ensam ansvarat för införsäljningen av Inuikii i USA. Dit har hon rest regelbundet från hemorten Zürich, där hon bor sedan 2018.
–Vi testade först med agenter, men det var dyrt och de lyckades inte konvertera försäljning, så jag satte på mig säljhatten. Att dra runt på sample-väskor har varit mitt liv. Nu när jag har satt de viktigaste aktörerna är nästa steg att ta in någon utifrån. USA är en enorm marknad och nu ska vi ut och köra bil, i varje delstat, gata upp och gata ner, butik för butik.
Förutom en storsatsning i USA väntar expansion i Kina. Inuikii har påbörjat en lansering med bland annat shop in shop-etableringar på exklusiva SKP i Chengdu och Peking.
–I Kina finns man inte utan fysiska butiker. För 2024 och 2025 är planen att börja med konceptbutiker.
Nicole Nordins mål är att bygga Inuikii till ett miljardbolag.
– The sky is the limit, säger jag. Vi sätter höga mål och ska i nästa steg nå en miljard i omsättning. Det här är ett livsprojekt. Ambitionen är att skapa ett globalt modehus genom att göra en varumärkesförflyttning från skor till livsstil.