23948sdkhjf

Modeveckan i ny tappning: ”Vi vill visa att Sverige kan bli världsledande inom framtidens mode”

Under onsdagen drog Stockholms nya modevecka SFC Fashion X igång på allvar. Bakom arrangemanget står branschorganisationen Swedish Fashion Council, SFC.   

SFC Fashion X smygstartade i tisdags med ett rundabordssamtal för särskilt inbjudna där modebranschens omställning och framtid diskuterades. Utgångspunkten var en hundrasidig branschrapport från SFC på samma tema.  

Under onsdagen pågick en rad arrangemang, där alla utom en var för inbjudna. Dagen började med en paneldiskussion med deltagare som representerar ”den nya modeeran” och avslutades framåt kvällen med en middag som varumärket Hodakova och dess grundare Ellen Hodakova Larsson stod värd för. Dessförinnan bjöd Our Legacy på cocktail och gav en glimt av kommande vår- och sommarkollektion. På kvällen var det också fest för 30-årsjublierande Filippa K. 

Torsdagen startar med frukost hos smyckesvarumärket Louis Abel, som liksom Hodakova ingår i SFC:s inkubatorprogram. Ytterligare varumärken som SFC ger stöttning är varumärkena Petra Fagerström och Tuttolente, som båda har programpunkter under torsdagen; Petra Fagerström med en presentation och Tuttolente med en visning. Beate Karlsson och Avavav bjuder in till filmvisning på Bio Capitol där publiken får ta del av varumärkets värld medan Eytys inviterar till en drink hemma hos grundaren Jonathan Hirschfeld.

Öppet för offentligheten är en presentbutik där produkter från SFC:s inkubatorvarumärken säljs och en lagningsstudio där kunder bland annat kan få sina kläder lagade. Dessutom kommer sex varumärken, däribland Hope och Eytys, ta emot inköpare som har bokat tid. 

Detta är andra upplagan av SFC Fashion X.
– Vi vill visa att Sverige kan bli världsledande inom framtidens mode. Vi har allt som krävs. Vi har en väldigt stark kreativ sektor, en tech-scen i framkant och ett starkt entreprenörskap som är grunden. Därför har vi alla delar som krävs för framtidens modebranschen, säger Jennie Rosén, vd för SFC.

Till veckan är internationellt press på plats. Målet från arrangören är också att locka allmänheten att ta del av vad modebranschen gör. 
– Det vi gjorde under onsdagsmorgonen med ett seminarium på Värmeverket i Bredäng är ett sådant exempel. Där kan alla vara del av plattformen, säger Jennie Rosén.  

SFC:s syfte är inte att arrangera en modevecka i traditionell mening med visningar. Snarare vill branschorganisationen stimulera nätverkande och bjuda deltagarna på en upplevelse. 
– Eftersom hela modesystemet håller på att förändras måste man tänka på hur man jobbar med sina plattformar, även vi. Detta är ett nytt sätt att tänka; att göra det här en gång om året i stället för fler gånger per år och i stället titta på hur vi kan visa upp det kulturella kapitalet som Sverige har kopplat till våra innovationer. Vi vill skapa nätverk, mer det än bara visningar. På fredag kommer vi till exempel ha ett event med Klättermusen där vi går ut i naturen och grillar korv. 

Kommer modeveckan att återkomma årligen?
– Ja, det kommer den att göra. Första testet var förra året, vi validerade och nu har vi gjort en ny version och skalat upp den. Vi kommer fortsätta utveckla dagarna.  

Modeveckan pågår till lördag. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08