Storförlust för Rizzo: Saknar fortfarande finansiella muskler för att vända till vinst
Ett försäljningsras på 32 procent och en rörelseförlust på 89 miljoner kronor. Det är facit när Rizzo Group i dag presenterade sin bokslutskommuniké för det brutna räkenskapsåret som sträcker sig från september 2022 till augusti i år.
Bolagets årsförsäljning uppgick till 223 miljoner kronor, vilket är en minskning på över 100 miljoner kronor jämfört med föregående år. Bruttovinstmarginalen dök till drygt 40 procent jämfört med 57 procent i fjol medan resultatet före av- och medskrivningar uppgick till -89 miljoner kronor jämfört med en vinst på knappt 25 miljoner kronor i fjol.
”Vi saknar fortfarande de finansiella musklerna som krävs för att kunna göra de strategiskt viktiga inköpen samt de satsningar som behövs för att bolaget ska bli lönsamt”, skriver Helena Molinder, som har lett bolaget sedan i mitten av juni i år. Hon skriver vidare att bolagets likviditet är ansträngd, trots att en nyemission genomfördes i början av kvartalet.
”Även om större delen av emissionen gick till att kvitta tidigare bryggfinansiering och lån, så gav det bolaget ny energi och motivation”, skriver Helena Molinder.
I rapporten lyfter vd:n upp bolagets jämförbara försäljning som ett styrkebesked. I jämförbara enheter ökade försäljningen med 28 procent under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol.