23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Utmanande kvartal för Bubbleroom: ”Otillfredsställande”

Det mesta pekar nedåt för modebolaget. Tappar omsättning i tredje kvartalet och under niomånadersperioden.   

E-handelsbolagets omsättning minskade med nästan 3 procent till 91,8 miljoner kronor under tredje kvartalet, juli till september, jämfört med motsvarande period i fjol. Från januari till september har omsättningen backat med 2 procent till 316,4 miljoner kronor jämfört med 322,7 miljoner i fjol. Det framgår av Bubblerooms kvartalsrapport som släpptes i dag.  

Under tredje kvartalet ökade rörelseförlusten, justerad EBITDA, till -11,1 miljoner kronor jämfört med -7,0 miljoner. Motsvarande siffra för niomånadersperioden var -10,7 miljoner kronor jämfört med -6,7 miljoner 2022.

Andelen egna varumärken har ökat under året. För tredje kvartalet med drygt 3 procentenheter till 67,2 procent och för niomånadersperioden med 5 procentenheter till 69,3 procent.     

Bruttomarginalen minskade till 60,0 procent jämfört med 63,0 procent under tredje kvartalet men ökade något, till 65,1 procent under niomånadersperioden. 

I rapporten framgår det att Bubbleroom har gjort en nedskrivning med 3 miljoner kronor av varulagret till följd av försäljningsminskningen. Därtill pressas bruttomarginalen av negativ valutapåverkan av amerikansk dollar och euro. Trots detta anser Magnus Månsson att bolagets underliggande bruttomarginal är stark.

– [...] Denna siffra vittnar om kraften i vårt varumärke och det engagerade team som skapat vårt attraktiva sortiment, säger Magnus Månsson.

 Magnus Månsson, som har suttit en månad på vd-posten, kallar tredje kvartalet för utmanande och lönsamhetsutvecklingen för otillfredsställande. Han har därför inlett en strategisk översyn av verksamheten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125