23948sdkhjf

Därför inför Asket dubbla kvitton

Varumärket inför ett ”impact-kvitto”. Vill öka transparensen och göra konsumenten medveten om sina köpbeslut. 

Med start den 5 november ger det svenska dam- och herrvarumärket sina kunder två kvitton. Utöver ett vanligt transaktionskvitto får kunden ytterligare ett där det framgår vilken påverkan de köpta varorna har på klimatet. Bland annat specificeras vatten- och energiförbrukningen, koldioxidavtrycken och vilken påverkan valet av förpackningar och frakt har. 

Förutom att göra kunderna medvetna om de resurser som har använts och släppts ut för att ta fram ett plagg, vill Asket återupprätta plaggens verkliga värde.

– Eftersom vi hittills enbart har fått veta priset som konsumenterna betalar för ett plagg har branschen skiljt mellan våra shoppingvanor och dess inverkan. Som ett resultat av det har vi samlat på oss en oåterkallelig miljöskuld. Tills vi sätter ett pris på vår planets resurser och förstår vad våra val faktiskt kostar kommer vi aldrig att göra eftergifter vad gäller den konsumtion vi tror att vi har rätt till, säger August Bard Bringéus, medgrundare av Asket.

Företaget har sedan starten 2015 kommunicerat en vision om att minska överkonsumtionen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093