23948sdkhjf

Vill provocera med The Green Wash

Branschduo öppnar popup-butik som ska väcka konsumenters intresse för cirkulärt mode. 

I dag, torsdag, öppnar popup-butiken The Green Wash i Victorapassagen i centrala Göteborg. Butiken beskrivs som en interaktiv konceptbutik där konsumenterna själva ska bli en del av förändringen mot en cirkulär konsumtion av mode. Bakom konceptet står upcyclingstudion Hurra Pang Pang som är grundat av Hanna Linnéa Ryd och Izabella Simmons, som båda har bakgrund inom mode- och kostymdesign samt återbruk. 

Butiken är uppbyggd i tre steg. Kunden får först välja mellan räddade materialrester och kan sedan tillsammans med en designer välja hur det nya plagget ska utformas för att sedan i butikens tredje och sista steg se hur materialresterna omvandlas till det nya plagget i en så kallad ”sweat shop”. 

– Vi provocerar aktivt genom att använda oss av kända termer så som ”green wash” och ”sweat shop” för att ytterligare belysa på den positiva förändringen som vi alla behöver vara en aktiv del av modeindustrins omställning, säger Hanna Linnea Ryd i ett pressmeddelandet.

Det långsiktiga målet är att visa hur materialrester, som i dag är en obrukad resurs, kan tas till vara och bli en färgsprakande och kreativ design. Men syftet är också att Green Wash ska ge en tydligare bild över hur produktionskedjan av ett plagg ser ut, men också vad det är som konsumenter faktiskt betalar för.

Popup- butiken görs i samarbete med Stadsmissionen i Göteborg och stödjs av Textile Movement Talent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125