23948sdkhjf

Kläder och skor går starkt på nätet

Mode en av vinnarbranscherna på nätet. 

Den totala omsättningen för e-handeln i Sverige minskade med 1 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Detta trots att andelen som handlade på nätet är marginellt högre än i augusti förra året. Omsättningstappet förklaras delvis av att köpbeloppet har minskat jämfört med 2022.

När e-handeln från utlandet räknas in steg omsättningen med 3 procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.

Under årets första åtta månader noteras en nedgång med 4 procent för e-handeln i Sverige jämfört med samma period 2022 och en minskning med 3 procent när handeln med utlandet räknas in.

Hittills i år, januari till  augusti, är det enbart två månader där omsättningen har ökat jämfört med föregående år. 

– Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst tillmötes, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Men det finns branscher som sticker ut. Kläder och skor är fortsatt den bransch som går starkt och ökade mest av detaljhandelsbranscherna. 39 procent handlade kläder eller skor i augusti 2023 jämfört med 34 procent i augusti i fjol. Omsättningen för mode från januari till augusti i år har ökat med 9 procent jämfört med 2022. 

– Att fler handlar på nätet visar att e-handeln fortsatt är väldigt stark. En mycket stor andel av köpen i fysiska butiker inleds med att konsumenterna gör research på nätet, och här är vi bara i inledningsfasen av en utveckling som kommer accelerera när generative AI når ännu större genomslag hos både handlare och konsumenter, säger Per Ljungberg.

E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063