23948sdkhjf

Brixtol och Grandpa prisades

Klädvarumärket Brixtol Textiles och livsstilsbutiken Grandpa var två av vinnarna i Encouragement for Action 2023, som Stockholm Fashion District står bakom.

Priset har delats ut sedan 2018 och syftet är att främja hållbarhet och utveckling inom modebranschen.

Totalt delades fyra priser ut. I kategorin ”Closing the loop”, som uppmärksammar banbrytande innovationer som främjar cirkulära textilflöden, vann Sustainable Fashion Academy, Stica, en organisation som startades i slutet av 2018 och som i dag samlar 55 branschaktörer som tillsammans jobbar för att få ner klimatavtrycken. Michael Schragger, vd och grundare av Sustainable Fashion Academy, tog emot priset. I sitt tacktal underströk han vikten av lagstiftning för att få till en förändring i branschen.

– Det är kanske inte sexigt, men det är enda sättet som kommer att hjälpa oss att skala upp alla fantastiska saker som görs, sade han.     

Årets modeinnovation, ”Fashion innovation”, vanns av Imogo, som arbetar med vattensparande lösningar för textilinfärgning.

I kategorin ”Sustainable identity” tog Brixtol Textiles hem segern medan Grandpa vann kategorin ”Fashion retail talks sustainability”.

– Jag är otroligt glad över det här priset. Vi har inte velat prata om hållbarhet, men däremot har det funnits med oss hela tiden. [...] Det är så otroligt svårt och komplext, man vill inte sticka ut hakan, säger man någonting får man skit tillbaka i den här frågan. För oss har det alltid handlat om att ha en kvalitet i grunden, en stil som håller över tid [...], sade Grandpas medgrundare Jonas Pelz från scenen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062